معرفی کتاب: به ژنوم خوش آمدید

بیگ بنگ: ژنوم ، نقشه‌ی سحرآسای DNA ماست که همچون یک فنر در هسته هر سلول بدن‌تان حلقه زده است. اگر DNA فقط یک سلول، که به پهنای فقط یک مولکول است، از هم باز شود، طول آن به یک متر و هشتاد سانت می‌رسد. اطلاعات ذخیره‌شده در ساختمان مارپیچ دوگانه آن به اندازه سه میلیارد بیت می‌باشد.

book_

به ژنوم خوش آمدید
راهنمای گذشته، حال و آینده‌ ژنتیک
————————–
Welcome To The Genome
A User’s Guide To The Genetic Past, Present And Future (2005)

نویسنده: راب دوسال(Rob DeSalle)

ترجمه: دکتر محمدرضا توکلی صابری
انتشارات: مازیار
موضوع: زیست‌شناسی – علوم مهندسی ژنتیک – ژنوم انسانی

با این حال شگفت‌انگیزتر از این اطلاعات، تأثیری است که مطالعه‌ی ژنومیک بر روی زمینه‌های مختلف زندگی ما داشته است. از نوید ارائه داروهای اختصاصی و ژن‌درمانی گرفته تا بحث در مورد غذاهایی که ژنتیک آنها تغییر یافته است. شکی باقی نمی‌گذارد که ما در میانه‌ی انقلاب ژنومیک هستیم. پس چگونه‌ همه‌ی این‌ها را درک کنیم؟
به ژنوم خوش‌ آمدید، سفری آموزنده و شگفت‌انگیز در عملی است که به‌طور فزاینده‌ای منشأ ما را آشکار می‌کند و نوید آینده بهتر را می‌دهد. کتابی است عالی برای علاقمندانی که در هر سنی می‌خواهند در مورد قدرت و امکانات DNA بیشتر یاد بگیرند.

به ژنوم خوش آمدید، شما را به عمق پیشرفته‌ترین علم امروزی و پی‌آمدهای گسترده آن می‌برد. راب دوسال‌، که نمایشگاه بسیار موفقیت‌آمیز انقلاب ژنومیک را در موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک برگزار کرد و مایکل یودل،‌ استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه درکسل، کتابی را نوشته‌اند که داستان کنونی کوشش‌های ما را برای فهم اسرار سنگ روزتای زیست‌شناسی به‌وضوح شرح می‌دهد. این کتاب آسان فهم با شیوه‌ای فهمیدنی و تصاویر رنگی چشم‌گیر دیدگاهی واقعی را در مورد این دانش پیچیده فراهم می‌آورد. این کتاب اکتشافاتی را که منجر به ردیف‌یابی ژنوم انسان شد، بررسی می‌کند. چالش‌هایی را که به‌طور کلی در برابر دانشمندان، فرهنگ و جامعه امروزی است به نمایش می‌گذارد و امکانات آینده دوران رو به رشد ژنوم را مورد ملاحظه قرار می‌دهد. مسایل اجتماعی، به‌ویژه مسأله اخلاقیات، توجه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد و بخش مهمی را که تشکیل داده غالباً تحت‌الشعاع علم و تکنولوژی قرار می‌گیرد.

اگر ژنوم واقعاً کتاب حیات است. پس ما اولین صفحه از صفحات بی‌شمار آن را باز کرده‌ایم. آن‌هایی پیروزمندانه ادعا می‌کنند که DNA سرنوشت انسان است، ممکن است کمی زود به اظهارنظر پرداخته باشند. بسیار محتمل است که اکتشافات امروزین به بصیرت‌هایی منتهی شود که تصورش را نکرده‌ایم. یک مقدمه هیجان‌انگیز و آگاهی‌دهنده بر این داستان علمی هنوز در حال نوشتن است. به ژنوم خوش‌ آمدید، راهنمای اساسی برای فهم و شرکت در اکتشافات باورنکردنیف بحث‌ها و درک انقلاب ژنومیک است.

فهرست مطالب:

واژه‌نامه
منابع
نمایه

اسماعیل جوکار

نویسنده این مطلب: اسماعیل جوکار، دانشجوی مقطع کارشناسی فیزیک، علاقمند به فیزیک، نجوم و کیهان شناسی می باشد و به عنوان نویسنده در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. ایلیاد گفت:

طی چه مکانیسم یا ساز و کاری یک ژن خاص سلول را وادار به تولید یک آمینو و یا پروتئین خاص در بدن می کند؟ آیا خود DNA وارد واکنش شیمیایی می شود؟ منظورم این است که ساز و کار خوانش یک ژن به چه شکل است؟