بیگ بنگ: خط بین شب و روز چه زمانی عمودی می‌‌شود؟ امروز. امروز یک نقطه اعتدالین بر روی سیاره زمین است، زمانی از سال که روز و شب تقریبا برابر می‌شوند. در یک نقطه اعتدالین، ترمیناتور زمین – خط تقسیم کنندۀ شب و روز زمین – عمودی شده و قطب‌های شمال و جنوب را به هم متصل می‌کند. این ویدئوی تایم‌لپس این قضیه را با نمایش یک سال کامل بر روی کره زمین در ۱۲ ثانیه نشان می‌دهد.

برای ساخت این ویدیو، ماهواره متئوست این تصاویر فروسرخ را هر روز در یک زمان و محلی یکسان، از مدار زمین ثابت گرفت. این ویدئو در واقع در نقطه اعتدالین سپتامبر سال ۲۰۱۰ آغاز می شود و ترمیناتور(مرز بین روز و شب) بصورت عمودی همتراز می گردد. همانطور که زمین به دور خورشید می چرخد، ترمیناتور شیب پیدا می کند تا مقدار کمتری نور خورشید را به صورت روزانه برای نیمکره شمالی فراهم کند که در حداکثر شیب به نقطه اعتدالین و نیمکره شمالی می رسد. با ادامه پیدا کردن سال، ترمیناتور مجددا به عقب شیب پیدا می کند و نقطه اعتدالین مارس سال ۲۰۱۱ در سرتاسر ویدئو به نیمه می رسد. سپس ترمیناتور بصورت عمودی عبور می کند و به نقطه اعتدالین ژوئن سال ۲۰۱۱ می رسد و تابستان شمالی را آغاز می کند. این ویدئو با بازگشت ِ نقطه اعتدالین سپتامبر به پایان می رسد.

امشب در ساعت ۲۲:۵۱ دقیقه خورشید در نقطه اعتدال خواهد رسید، بنابراین ساکنان نیمکره شمالی زمین وارد فصل پاییز خواهند شد و ساکنان نیمکره جنوبی هم وارد فصل بهار خواهند شد. قرار خواهد گرفت. در این زمان از دید ناظران زمینی خورشید دقیقا به خط استوا عمود می‌تابد. این خط فرضی در حالی روی زمین رسم می‌شود که محور حرکت زمین به دور خودش با محور انتقالی به دور خورشید ۲۳.۵ کج است. این اختلاف باعث جابجایی خورشید در عرض‌های جغرافیایی میان مدارهای جغرافیایی راس السرطان تا راس الجدی در طول سال و تغییر فصول به علت تغییر زاویه تابش خورشید می‌شود.

در واقع عامل ایجاد فصل‌ها و اختلاف روز و شب، محور ۲۳.۵ درجه و کج زمین است. اگر محور زمین، دارای انحراف یا کج‌شدگی نبود، همیشه خورشید به یک حالت به زمین می‌تابید و آب و هوای مناطق مختلف زمین همواره ثابت می‌ماند؛ انحراف مداری زمین باعث شده که در طول گردش سالانه خود به دور خورشید همواره چهار فصل را تجربه کنیم. در فصل پاییز، خورشید بر نیمکره شمالی مایل می‌تابد و روزها کوتاه‌تر و رفته رفته سردتر می‌شود؛ همچنین خورشید در این فصل سایه‌های بلندتری ایجاد می‌کند که دلیل آن نیز چیزی جز مایل‌تر بودن تابش خورشید نیست.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: apod , britannica.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.