بیگ بنگ: دانشمندان ردپاهای فسیل‌شده‌ای را در پارک ملی نیومکزیکو کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد انسان‌های اولیه از حدود ۲۳ هزار سال پیش در قاره آمریکای شمالی حضور داشتند.

image e White Sands Footprints

این ردپاها در بستر خشک دریاچه‌ای در پارک ملی «وایت سندز» در ایالت نیومکزیکو پیدا شده است. این پارک ملی با وسعت ۱۴۰ هزار هکتار در جنوب غربی کشور آمریکا قرار دارد. دانشمندان در مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده با تجزیه و تحلیل دانه‌های خاک رس موجود در ردپاها سن تقریبی آن‌ها را 22800 تا 21300 سال پیش، تخمین زدند.

پژوهشگران می‌گویند رد پای فسیلی به نسبت استخوان‌ها شواهد مستقیم‌تر و غیرقابل‌انکارتری نشان می‌دهند که زمان و مکانی دقیق را در اختیار می‌گذارد. یافته‌های تازه می‌تواند کمک کند تا دانشمندان سرانجام بفهمند انسان‌ها چه زمانی برای نخستین‌بار وارد قاره آمریکا شدند.

بیش از صد هزار سال پیش گونه انسان از آفریقا مهاجرت کرد و در جای جای کره زمین پخش شد. امروزه نظریه‌ی «پل آمریکای شمالی» یکی از پذیرفته‌شده‌ترین نظریه‌های موجود دربارۀ مهاجرت انسان به قاره آمریکا است. تنگه‌ی برینگ منطقه‌ای میان شرقی‌‌ترین منطقه‌ی سیبری و غربی‌ترین منطقه‌ی آلاسکا است، که طبق نظر دانشمندان در زمانی در حدود چهل تا پانزده هزار سال پیش سرزمینی یخ زده بود و پل ورود انسان به قاره‌ی نو.

طبق این نظریه ادامه‌ی موج مهاجرت انسان از آفریقا از طریق خاورمیانه و آسیا، و از راه تنگه‌ی برینگ به آمریکای شمالی ختم شده است. بومیان آمریکا به احتمال زیاد بازماندگان همین سفر شگفت‌انگیز هستند. شواهد پیشین نشان می‌داد که حدود 16000 سال قبل انسان در قاره آمریکای شمالی حضور داشت، اما یافته‌های جدید قدمت حضور انسان در این قاره را به 23000 سال می‌رساند.

این ردپاها اولین‌بار توسط “دیوید بوستوس”، مدیر پروژه منابع طبیعی پارک ملی، در سال ۲۰۰۹ کشف شدند در طول سال‌های بعد تعداد بیشتری از این ردپاها در این ناحیه پیدا شد. وی در این باره گفت: «ما می‌دانستیم که این‌ ردپاها قدیمی هستند، اما راهی برای تعیین تاریخ دقیق آن‌ها نداشتیم تا اینکه تعدادی ردپا را با دانه‌‌هایی از خاک رس در میان آنان کشف کردیم.»

image e White Sands Footprints

از آن‌جا که ردپاها بسیار شکننده بودند محققان به سرعت دست به کار شدند و جمع‌آوری نمونه‌ها را آغاز کردند. محققان بر اساس اندازۀ ردپاهای به جا مانده معقتقدند حداقل تعدادی از آن‌ها متعلق به کودکان و نوجوانانی است که در زمان آخرین عصر یخبندان زندگی می‌کرده‌اند.

بر اساس شواهد مختلف، از جمله ابزارهای سنگی، استخوان‌های فسیلی و تحقیقات ژنتیکی، تاریخ ورود انسان به قاره آمریکا از ۱۳ هزار تا ۲۶ هزار سال پیش در نظر گرفته شده است، با این حال محققان هنوز نتوانسته‌اند تاریخ دقیقی برای این ورود پیدا و تعیین کنند.

در حفاری‌های قبلی در پارک ملی سندزوایت آثار فسیل‌شده‌ای از دیگر حیوانات عصر یخبندان نظیر گربه دندان‌خنجری، ماموت کلمبیایی و گرگ وحشت یافت شده بود، اما این اولین ردپای انسانی است که در این ناحیه یافت شده است. پیشتر یک ردپا به قدمت 16 هزار سال کشف شده بود که به‌نظر می‌رسید قدیمی‌ترین رد پای کشف شده انسان در قاره آمریکا باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: nature.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. خیلی جالب بود ، من همیشه فکر میکردم اینا از کجا اومدن قاره امریکا….