بیگ بنگ: جایزه نوبل فیزیک 2021 به “سوکورو مانابه” از آمریکا، “کلاوس هاسلمن” از آلمان و “جورجیو پاریسی” از ایتالیا اهدا شد.

im

به گزارش بیگ بنگ، این جایزه به پاس تلاش در زمینه مدل‌سازی فیزیکی آب و هوای زمین و پیش‌بینی قابل اطمینان گرمایش جهانی و همینطور برای کشف اثر متقابل نظم و بی‌نظمی و تلاطم در سامانه‌های فیزیکی در مقیاس اتمی تا سیاره‌ای به این فیزیکدانان اهدا شد.

«سوکورو مانابه» و «کلاوس هاسلمن» با مدلسازی آب‌وهوای کره زمین گرمایش آن را به شیوه‌ای قابل‌اعتماد پیش‌بینی کردند و پروفسور «جورجیو پاریسی» هم برای کارش در زمینه اثر متقابل نظم و بی‌نظمی و تلاطم در سامانه‌های فیزیکی در مقیاس اتمی تا سیاره‌ای، برنده جایزه شده است. نیمی از جایزه یک میلیون و ۱۴۵ هزار دلاری به مانابه و هاسلمن اهدا شد و نیم دیگر به پاریسی.

سوکورو مانابه ۹۰ سال دارد و استاد هواشناسی و اقلیم‌شناسی در دانشگاه پرینستون آمریکاست. کلاوس هاسلمن هم 89 سال دارد و استاد اقلیم‌شناسی، اقیانوس شناسی و ژئوفیزیک در دانشگاه‌های آلمان بوده است. جورجیو پاریسی ۷۳ سال دارد و استاد نظریه کوانتوم در دانشگاه ساپینزای رم در ایتالیاست.

در دو سال گذشته نوبل فیزیک به دانشمندانی رسیده بود که در زمینه اخترشناسی پژوهش می‌کردند. اما امسال نقش بشر در گرمایش کره زمین و اثرات نظم و بی‌نظمی آن تعلق گرفت. از سال ۱۹۰۱ تا سال ۲۰۲۰، جایزه نوبل فیزیک ۱۱۴ بار اهدا شده است و به ۲۱۵ دانشمند تعلق گرفته و جان باردین آمریکایی موفق شده است دو بار این جایزه را دریافت کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: vox.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.