بیگ بنگ: روز گذشته فضاپیمای “لوسی” ناسا، سفر ۱۲ ساله‌ی خود را برای بررسی “سیارک‌‌های تروجان” آغاز کرد. هزینه این ماموریت برای ناسا ۹۸۱ میلیون دلار تمام شد.

nasas asteroid hunter

به گزارش بیگ بنگ، سیارک‌های تروجان، سیارک‌هایی هستند که در مداری مشابه مشتری، به دور خورشید می‌چرخند. گروهی از آن‌ها از مشتری جلوتر بوده و گروه دیگر پشت آن قرار دارند. برآورد می‌شود که بیش از یک میلیون‌ سیارک‌ تروجان وجود دارد که قطری بیشتر از یک کیلومتر دارند. تا سال ۲۰۲۱ بیش از ۹۸۰۰ عدد از این سیارک‌ها کشف شده‌اند. لحظۀ پرتاب فضاپیمای لوسی را در ویدئوی زیر تماشا کنید:

دانشمندان امیدوارند با بررسی این سیارک‌ها بتوانند نظریات خود در مورد نحوۀ تشکیل منظومه شمسی در ۴.۵ میلیارد سال قبل را تکمیل کنند. طبق برنامه‌ریزی لوسی سال ۲۰۲۵ از یک جرم در کمربند سیارکی بازدید خواهد کرد و از سال ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۳ از نزدیک هفت سیارک ‌تروجان را بررسی می‌کند.

Lucy Trojan Asteroid Mission

فضاپیمای لوسی قرار است سیارک‌‌های انتخاب شده برای این ماموریت را با توجه به اندازه آنها از فاصله ۴۰۰ تا ۹۵۰ کیلومتری و با سرعت حدود ۲۴ هزار کیلومتر بر ساعت بررسی کند. به گفته دانشمندان ناسا این فضاپیما حدود 6 میلیارد کیلومتر را در فضا طی می‌کند.

ta lucy b orbit

این عکس مسیر 6 میلیارد کیلومتری فضاپیمای لوسی را با رنگ سبز در حالتی نشان می‌دهد که سیارۀ مشتری ثابت فرض شده و مسیر لوسی چنین شکلی پیدا کرده است. لوسی پس از پرتاب دو بار از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد تا از گرانش برای افزایش سرعت کمک بگیرد. “فضاپیمای لوسی” مثل کاوشگرهای ویجر و پایونیر پیغامی برای کسانی دارد که در آینده او را پیدا کنند. در این فضاپیمای لوحی قرار دارد که پیام‌های جایزه نوبل و نوازندگان و تصویری از پیکربندی منظومه شمسی در 16 اکتبر 2021 را شامل می‌شود.

lucy space

اسم این ماموریت را از روی فسیل معروفی که از نیاکان انسان بود، برداشتند و اسکلت این فسیل، یعنی لوسی اطلاعات بی‌نظیری از تکامل انسان در اختیارمان قرار داد. فضاپیمای لوسی درست مثل این فسیل، دانش ما را از منشا سیارات دگرگون خواهد کرد و اطلاعات جدیدی از چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی در اختیارمان قرار خواهد داد. به علاوه ممکن است این اجرام شامل ترکیبات ارگانیکی باشند که زمین اولیه را تشکیل دادند.

A afarensis Lucy by JohnGurche

مخازن این فضاپیما با ۷۲۵ کیلوگرم هیدروژن و اکسیژن مایع پر شده، این سوخت ۴۰ درصد جرم فضاپیما را تشکیل می‌دهد. از این سوخت برای انجام مانورهایی که “لوسی” را به سیارک‌های مورد نظر می‌رسانند، استفاده خواهد شد. علاوه بر آن آرایه‌های خورشیدی بزرگ آن باتری‌های تجهیزات “لوسی” را شارژ می‌کنند.

فضاپیمای لوسی به وزن ۸۲۱ کیلوگرم، ۱۴.۲۵ متر طول، ۲.۷ متر عرض و  ۳.۸ متر ارتفاع دارد. قطر پنل‌های خورشیدی آن ۷.۳ متر است. ماموریت لوسی ناسا اولین فضاپیمایی خواهد بود که تروجان‌‌های مشتری را از نزدیک بررسی و اطلاعات آن را به زمین ارسال می کند. تاکنون هیچ ماموریت فضایی دیگری در تاریخ به این تعداد مقاصد مختلف در اطراف خورشید فرستاده نشده و لوسی اولین آنها خواهد بود. لوسی برای اولین بار تنوعی از اجرام ابتدایی منظومه شمسی را به ما نشان خواهد داد که سیاراتمان را تشکیل دادند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: phys.org , solarsystem.nasa.gov , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه