بیگ بنگ: به گفتۀ اخترشناسان، سیاهچاله کلان جرم کهکشان مسیه 87 که نخستین‌بار در سال 2019 از آن عکس گرفته شد، از نوع چرخان است و با میدان مغناطیسی قدرتمند خود، جت‌های پلاسمایی را با سرعت نزدیک به نور تا فاصلۀ 6 هزار سال نوری دورتر پرتاب می‌کند.

Gigantic Jet Spied From Black Hole in Early Universe scaled

به گزارش بیگ بنگ، سیاهچاله مرکزی کهکشان مسیه ۸۷ که نخستین‌بار عکس آن در سال ۲۰۱۹ ثبت شد، در فاصله ۵۵ میلیون سال نوری از سیاره زمین قرار دارد. قطر این سیاهچاله‌ ۴۰ میلیارد کیلومتر است و دانشمندان آن را یک “غول” توصیف کرده‌اند.

این سیاهچاله که جرمی ۶.۵ میلیارد برابر خورشید دارد، ماده را به سمت خود می‌کشد و به دور یک دیسک می‌چرخاند. بخشی از ماده که از افق رویداد سیاهچاله می‌گریزد بصورت جت پلاسمایی با سرعت نزدیک به نور از سیاهچاله دور می‌شود. در واقع میدان مغناطیسی ایجاد شده در سیاهچاله باعث شکل‌گیری جریان جت خروجی به طول ۶۰۰۰ سال نوری می‌شود.

M Black Hole Magnetic Field Lines Relativistic Jet

این محاسبات جدید تطابق بی‌سابقه‌ای با مشاهدات نجومی دارند و نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را تأیید می‌کنند. این نشان می‌دهد نسبیت عام دقیق‌ترین و طبیعی‌ترین توضیح برای وجود سیاهچاله‌های کلان‌جرم در مرکز کهکشان‌ها است.

سیاهچاله‌ها به هیچ وجه چاله نیستند، در واقع اجرامی با جرم بسیار زیاد هستند که در یک محدوده چگالیده و فشرده، شده‌اند. گرانش سیاهچاله به حدی زیاد است که حتی نور هم نمی‌تواند از چنگال آنها بگریزد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Astronomy منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام
    ممنون از مطالب به روز همیشگیتون
    چندتا نکته می خواستم عرض کنم
    -سایز اعلام شده (40 میلیارد کیلومتر) سایز چه پارامتری هست؟ سایز خود سیاهچاله؟ یا سایز سایه سیاهچاله (قسمت تاریک عکس) ؟ و یا شعاع شوارتزشیلد؟ اگر اشتباه نکنم اندازیه سایه 2.6 برابر شعاع شوارتزشیلد و 5 برابر بزرگتر از خود سیاهچال است.
    یه نکته جالب مقایسه ای اینکه، شعاع شوارتزشیلد این سیاهچاله 120 برابر فاصله زمین تا خورشیده، در حالیکه فاصله میانگین پلوتو تا زمین 39 برابر فاصله زمین تا خورشیده (39 واحد نجومی).