بیگ بنگ: ناسا اعلام کرد جیمز وب به منظور همترازی آینه‌هاش فوتون‌های ستاره‌‌ی HD 84406 را رصد کرد. این ستاره حدود ۲۶۰ سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلکی دب اکبر واقع شده است.

webb reflected light

هم اکنون تمامی تجهیزات علمی تلسکوپ فضایی “جیمز وب” روشن است و نور این ستاره توسط دوربین فروسرخ وب(NIRCam) ردیابی شد. این لحظه‌ای مهم برای تلسکوپ محسوب می‌شود و زمینه را برای تنظیم ابزار فراهم می‌کند. در این فرایند مهندسان ۱۸ عکس خارج از فوکوس(تار) از این ستاره می‌گیرند، یعنی هر بخش از آینه اصلی یک عکس می‌گیرد. سپس آنها با الگوریتم‌های کامپیوتری تعیین می‌کنند که هر کدام از آینه‌ها چقدر باید حرکت داده شوند تا «همتراز» شوند.

dfhcvUpZMyFoYufRVwfF

آینه‌ها به‌منظور دریافت تصاویر شفاف از کیهان باید در گام‌هایی به اندازه یک‌پنج‌هزارم موی انسان تراز شوند. حرکت هر کدام از بخش‌های آینه در مکان صحیح با این دقت شگفت‌انگیز، زمان‌بر خواهد بود. همترازی اولیه حدود سه ماه طول می‌کشد و پس از آن، جیمز وب آماده‌ی رصد کیهان خواهد بود.

فرآیند راه‌اندازی این تلسکوپ بسیار طولانی‌تر از تلسکوپ‌های فضایی قبلی است، زیرا آینه اصلی وب از ۱۸ بخش مجزا تشکیل شده که باید به شکل یک سطح نوری با دقت بالا با هم کار کنند. مراحل فرآیند راه‌اندازی عبارتند از:

-شناسایی تصویر بخش
-تراز بخش
-چیدمان تصویر
-فازبندی درشت
-فازبندی ریز
-تراز تلسکوپ بر روی میدان دید ابزار
-تکرار تراز برای تصحیح نهایی

اخترشناسان با جیمز وب می‌توانند هزاران هدف در سراسر آسمان را تماشا کنند. از تشکیل اولین اجرام نورانی گرفته تا منشأ ستاره‌ها، کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های نخستین و …

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه