بیگ بنگ: اخترشناسان یک سیاره فراخورشیدی کشف کردند که به دور ستاره پروکسیما قنطورس می‌چرخد. این منظومۀ ستاره‌ای فقط 4 سال نوری با زمین فاصله دارد و بعد از خورشید نزدیکترین ستاره به زمین است.

esoa

به گزارش بیگ بنگ، اخترشناسان یک سیاره جدید در منظومه پروکسیما قنطورس کشف کردند. این سومین سیاره‌ای است که تاکنون به دور این ستاره‌ی نزدیک کشف شده، این منظومه ستاره‌ای فقط ۴ سال نوری با زمین فاصله دارد.

برآورد شده که سیاره داوطلب پروکسیما d تنها ۲۵ درصد از جرم زمین را دارد و یکی از کوچک‌ترین سیارات کشف شده است. این دنیای بیگانه بسیار نزدیک به ستاره‌ی مادری‌اش می‌چرخد. محققان پیش از این دو سیاره بنام پروکسیما b و پروکسیما c را در اطراف ستارۀ پروکسیما قنطورس کشف کرده بودند.

دانشمندان این سیاره جدید را پس از مطالعه‌ی تکان‌‌های کوچک در حرکت پروکسیما قنطورس که در اثر کشش گرانشی سیاره در حین چرخش به دور ستاره ایجاد می‌شد، کشف کردند. مشاهدات انجام شده با “تلسکوپ بسیار بزرگ”(VLT) در شیلی نشان می‌دهد که این سیاره هر پنج روز یک بار به دور ستاره می‌چرخد! یعنی به لحاظ جزر و مدی قفل شده است.

محققان معتقدند که این سیاره در فاصله تقریبی چهار میلیون کیلومتری از پروکسیما قنطورس، به دورش می‌چرخد. نور پروکسیما قنطورس 1000 برابر کمتر از خورشید است ، بنابراین منجمان احتمال می‌دهند با توجه به قفل گرانشی یک طرف این سیاره می‌تواند خنک باشد و ‌از دمای مناسب و جریان آزاد آب برخوردار باشد. این سیاره می‌تواند یکی از گزینه‌های رصد جیمز وب باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

جالب است بدانید با تکنولوژی فعلی سفر به این منظومه حدود ۸۰ هزار سال طول می‌کشد!

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com  , ESO

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. من مطمئن هستم که حیات در نزدیکی ماوجود دارد اشتباه مااین هست که فکر میکنم همه موجودات باید از اکسیزن استفاده کنند درحالی که درزمین ماموجوداتی داریم که ازگازهای دیگر استفاده میکند در اعماق اقیانوس اکسیژن فقط به بدن فرم میدهد مثل توپ شما توی چند توپ یکی اکسیژن ودیگر گاز های متفاوت بزن همه باد میشوند من ثابت میکنم حتی انسان بدنش قابلیت تعقیر حالت دارد و اگرنیاز باشد با گازهای دیگر خود را وقف میدهد البته میتوانم ثابت کنم که چگونه انسان ودیگه موجودات در این کره خاکی پدیدارشدن