بیگ بنگ: ناسا موشک غول‌پیکر SLS و فضاپیمای “اوریون” را توسط یک وسیله نقلیه بزرگ به سکوی پرتاب منتقل کرد تا برای نخستین‌بار، تمام سیستم‌های آن را بررسی نماید.

KSC PH KLS scaled

ناسا اعلام کرد وسیله نقلیه غول‌پیکری به نام “Crawler-Transporter ۲” یا “CT-۲”، روز جمعه موشک “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) را در یک سفر ۶.۴ کیلومتری به سمت سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضایی “کندی” در فلوریدا حمل کرد. این وسیله نقلیه عظیم و خزنده “CT-۲” روز جمعه ۱۱ مارس، به آرامی حرکت خود را به سمت ساختمان مونتاژ مرکز فضایی “کندی” آغاز کرد و سفر تا سکوی پرتاب ۱۱ ساعت طول کشید.

cec k

این ماشین خزندۀ فوق سنگین که به اندازه یک زمین بیسبال است ۲.۹ میلیون کیلوگرم وزن دارد و در هنگام بارگیری کامل ابرموشک SLS با حداکثر سرعت ۱.۶ کیلومتر در ساعت حرکت کرد تا به سکوی پرتاب برسد. قرار دادن موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” روی سکوی پرتاب، گامی حیاتی به سوی پرتاب ماموریت بدون سرنشین “آرتمیس ۱” محسوب می‌شود.

آرتمیس یک ماموریت برای بازگرداندن انسان‌ها به سطح ماه است. در ماموریت آرتمیس ۱ یک فضاپیمای بدون سرنشین به مدار ماه خواهد رفت و اگر ماموریت اول به خوبی پیش برود در ماموریت آرتمیس ۲ یک پرواز دارای خدمه بر فراز ماه انجام خواهد شد. در نهایت در ماموریت آرتمیس ۳ نخستین فرودگر سرنشین‌دار بر روی ماه فرود می‌آید و پس از چند دهه بار دیگر انسان‌ها بر ماه قدم خواهند گذاشت. هر کدام از ماموریت‌های آرتمیس ۴.۱ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

nasa sls rocket v nc

گفتنی است “CT-۲” برای حمل موشک تازه ساخته نشده، بلکه 50 سال پیش ساخته شده و ناسا بتازگی آن را برای آماده‌سازی ماموریت‌های “آرتمیس” ارتقاء داده است. ناسا اعلام کرده که غلتک‌ها و یاتاقان‌های آن را تعویض کرده است و با تجهیزات ارتقا یافته‌ای که به آن اضافه کرده، ظرفیت حمل بار بیشتری را برای آن امکان‌پذیر کرده است. این ارتقاها همچنین شامل اضافه شدن دو ژنراتور AC جدید ۱۵۰۰ کیلوواتی، ترمزها، اصلاحات سیستم کنترل و رنگ‌آمیزی جدید بوده است.

Crawler Transporter

انتظار می‌رود پرتاب ماموریت “آرتمیس ۱” تا ماه می 2022 (اردیبهشت 1401) طول بکشد. تیم عملیات هم اکنون قصد دارند آخرین آزمایش‌های پیش از پرتاب روی موشک و فضاپیما کار کنند. در طول این آزمایش، اعضای تیم عملیات، سوخت‌گیری موشک بزرگ SLS را در یک فرآیند تقریباً هشت ساعته انجام می‌دهند و یک شمارش معکوس تمرینی برای پرتاب انجام می‌دهند.

پس از این تمرین، تیم ماموریت انتظار دارد که در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، حدود هشت تا ۹ روز آزمایش و کار انجام شود تا بتوانند موشک و فضاپیما را به ساختمان مونتاژ بازگردانند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت “آرتمیس ۳” می‌تواند انسان‌ها را در سال ۲۰۲۵ یا 2026 بر سطح ماه فرود بیاورد.

photo ۲۰۲۲ ۰۳ ۱۸ ۱۴ ۴۹ ۳۲

ماموریت “آرتمیس ۱” شاهد پرتاب موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” در یک سفر تقریباً ۲۶ روزه به فاصله ۴۵۰ هزار کیلومتری از زمین که هزاران کیلومتر بیشتر از فاصله تا ماه است و سپس بازگشت دوباره به سیاره زمین خواهد بود. این ماموریت بدون سرنشین، موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” را آزمایش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که آنها قادر به حمل انسان به فضا و بازگشت به شکلی ایمن در آینده هستند.

ناسا در صورت موفقیت “آرتمیس ۱”، روی “آرتمیس ۲” کار خواهد کرد که برای انجام در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده و فضانوردان را به سفری به دور ماه خواهد فرستاد و آنها را به زمین باز خواهد گرداند. همه این ماموریت‌ها به “آرتمیس ۳” منتهی می‌شوند که برای سال ۲۰۲۵ یا 2026 تعیین شده و برای اولین‌بار از زمان آخرین فرود “آپولو” در ماه در سال ۱۹۷۲، فضانوردان را روی ماه فرود خواهد آورد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , bbc.com , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه