بیگ بنگ: اخترشناسان حلقه‌های رادیویی عجیبی کشف کردند که گستردگی بیش از یک میلیون سال نوری دارند. این حلقه‌های رادیویی که توسط محققان استرالیایی شناسایی شده‌اند هیچ تشعشعی در طول موج‌های دیگر ساطع ‌نمی‌کنند. این بر خلاف ویژگی بسیاری از اجرام است که در فرکانس‌های رادیویی قابل تشخیص هستند.

image e ORC

حلقه‌های رادیویی عجیب، حتی از بزرگترین کهکشان‌های مارپیچی هم بسیار بزرگتر هستند و گستردگی بیش از یک میلیون سال نوری دارند. در مقایسه کهکشان راه شیری فقط وسعتی حدود 100 هزار سال نوری دارد. اختر‌شناسان از میان پنج حلقه‌ رادیویی عجیب تاییدشده، کهکشان‌هایی را در مرکز سه مورد از آنها دیدند که نشان می‌دهد این حلقه‌ها ممکن است در اثر فرآیندی کهکشانی شکل گرفته باشند.

دانشمندان سه سناریو برای آن‌ها در نظر گرفتند: می‌توانند بقایای یک انفجار بزرگ در مرکز کهکشان میزبان خود باشند، می‌توانند فواره‌های قدرتمندی از ذرات پر انرژی باشند که از مرکز کهکشان به بیرون پرتاب می‌شوند، یا ممکن است نتیجه انرژی باقیمانده ناشی از انفجار‌های عامل شکل‌گیری ستاره‌ها باشند.

در ویدئو مشاهده می‌کنید این حلقه در یک بازه‌ی زمانی یک میلیارد ساله، توانسته یک میلیون سال نوری گسترش پیدا کند. به گفته محققان “حلقه‌های رادیویی” معمولا یک کهکشان با یک سیاهچاله مرکزی بسیار فعال را احاطه کرده‌اند، اما ما هنوز نمی‌دانیم که چه چیزی موجب تشکیل آن‌ها شده یا چرا آن‌ها بسیار نادر هستند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.