بیگ بنگ: در اواخر سال 2022 تیمی از اخترشناسان به منظور برقراری ارتباط با بیگانگان هوشمند، قصد دارند پیامی را به سمت « منظومه ستاره‌ای تراپیست- 1» ارسال کنند.

photo

به گزارش بیگ بنگ، در اکتبر ۲۰۲۲ ( مهر ماه امسال) تیمی از اخترشناسان با استفاده از رادیو تلسکوپی در انگلستان، پیامی حاوی بحران آب و هوایی در کره زمین، جدول تناوبی عناصر شیمیایی و … را بصورت کد دودویی به سمت منظومۀ ستاره‌ای تراپیست-۱ ارسال خواهند کرد. پژوهش دانشمندان نشان می‌دهد که هفت سیاره این منظومه هم از نظر اندازه و هم از نظر آب و هوایی شرایطی مشابه زمین دارند و می‌توانند میزبان حیات باشند. نکته جالب این است که منظومه تراپیست فقط ۳۹ سال نوری با زمین فاصله دارد و به نوعی نزدیک محسوب می‌شود.

 

با توجه به اینکه این منظومه 39 سال نوری با ما فاصله دارد، 39 سال طول می‌کشد تا پیام به مقصد برسد و اگر حیات هوشمند بیگانه در این منظومه وجود داشته باشد و پاسخی به زمین ارسال کند 39 سال هم طول می‌کشد تا پیام آنها به زمین برسد. این یعنی ارسال و دریافت پیام با سرعت نور حدود ۷۸ سال طول می‌کشد.

photo

بیش از هفتاد سال است که دانشمندان به دنبال سیگنال مرموز بیگانه می‌گردند. برخی اخترشناسان اطمینان دارند که بیش از سیصد میلیون سیارۀ قابل‌سکونت فقط در کهکشان راه شیری، وجود دارد و می‌توانند میزبان حیات باشند. همچنین آنها تصور می‌کنند که احتمال دارد برخی از اشکال حیات، هوش و فناوری را توسعه داده باشند و بتوانند پیام ما را دریافت و رمزگشایی کنند.

photo

وقتی صحبت از این می‌شود که آیا بشر حتماً باید پیامی را برای بیگانگان ارسال کند، پاسخ چندان واضح نیست. استیون هاوکینگ پیش از مرگش صریحاً در مورد خطر تماس با بیگانگان با فناوری برتر صحبت ‌کرد. اما برخی دیگر از دانشمندان خطری را متوجه زمین نمی‌بینند، زیرا معتقدند فقط یک تمدن پیشرفته‌ از وجود ما مطلع می‌شود و این به نفع ماست.

اما سوال اصلی این است که آیا حتما باید پیام ارسال کنیم؟ ارسال پیام می‌تواند موقعیت زمین را برای بیگانگان احتمالی در کهکشان ما مشخص کند. آیا این کار عقلانی است؟ یا باید در سکوتی عمیق به زندگی در زمین ادامه دهیم؟ نظر شما چیست؟

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci-news.com , newscientist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه

  1. چه پیام بفرستیم چه پیام نفرستیم، اگر موجودات هوشمندی وجود داشته باشند که تکاملشون با تکامل ما همزمانی داشته باشه و در اوج تکنولوژی باشند قطعا یا مارو پیدا کردند و در حال مطالعه ما هستند و یا بلاخره مارو پیدا میکنند. اما اینکه میتونن به زمین سفر کنند یا اینکه ما میتونیم به سمت اونها سفر کنیم که اصلا داستان دیگریست که تقریبا بعید بنظر میرسه چون این قانون طبیعت هست که هر ماده ای بیش از سرعت نور حرکت کنه تبدیل به انرژی میشه. مگر اینکه تکنولوژی ایجاد بشه که بتونن فضا و زمان رو خم کنند و مثلا یه چیزی مثل سفر از طریق سیاه چاله باشه که اونم خیلی بعید هست چون نور هم قادر به فرار کردند از سیاه چاله نیست.ولی یک نکته این وسط وجود داره و با یک حساب کتاب ساده میشه به جواب سوال رسید. همین کهکشان راه شیری چند صد میلیون مکان برای زندگی داره، چه برسه به تمام کهکشان های این بیکران هستی. بنابراین هم موجودات وحشی مثل انسان وجود دارند و هم موجودات بسیار تکامل یافته. اینکه ما اونهارو روی زمین نمیبینیم دلیل بسیار روشنی هست از اینکه نمیشه مشکل سرعت بالاتر از نور رو حل کرد یا مثلا فضا و زمان رو خم کرد و به هرجا که خواست سفر کرد یا مثلا تلپورت کرد. بنابراین با عرض تاسف باید گفت که شاید در نهایت ما فقط بتونیم یکسری خبر رو در کهکشان رسد کنیم که من فکر میکنم این در حال انجام هست و اخباری هم هر روزه به دست ما میرسه که یا ما اونها رو به اشتباه ترجمه میکنیم و یا اینکه ترجمه ها درست هست و دولت های بزرگ در حال سرپوش گذاشتن هستند.

  2. بر اساس مقیاس کارداشف پیشرفت یک تمدن پنج مرحله دارد. اول. بتواند بر تمام منابع سیاره خودش دست پیدا کند و از اون بهرهبرداری کند حتی سونامی و زلزله دوم. بتوند انرژی ستاره خودش را دریافت کند به صورت کامل یا از منابع سیارکها استفاده کند سوم بتوند بر تمام کهکشان خودش کنترل داشته باشد و همچون مزرعه از ان برداشت کند چهارم. بتوند به دیگر کهکشانها برود و انرژی اونا را هم برداشت کند پنجم. ارباب کیهان باشد بتوند کهکشان به وجود بیارد یا حتی کهکشان نابود کند. بر اساس موارد گفته شده ما به مرحله یک هم نرسیدیم و شاید صد تا دویست سال اینده دست پیدا کنیم اگر تا اون زمان خودمون را نابود نکنیم. لازم بذکر است در کهکشان راه شیری نوع دوم هم نداریم اگر بود برا دریافت انرژی میامدند و ما آنها را مشاهده میکردیم.

  3. فرض کنید ناسا و محققان تونستند یه سیاره کشف کنند دقیقا همانند زمین پر از منابع
    در همون سیاره موجودات بیگانه ایی وجود دارند که از نظر علمی از ما عقب تر هستند
    قطعا ما چون قدرت بیشتری داریم شروع خواهیم کرد به استعمار اونها
    حالا نتیجه ایی که میخوام بگیرم اینه وقتی خودمون با یه تمدن ضعیف تر از خودمون مواجه میشیم به احتمال ۹۹ درصد به فکر چپاول اونها خواهیم افتاد، چرا یه تمدن پیشرفته تر از ما وقتی مارو میبینه به این عمل فکر نکنه
    همانند ما

  4. بنظرم بفرستند اینهای که میگن نفرستند چون دیگران رو بد میدونند ولی ما تمدنی که انقدر پیشرفته باشه حتما خوب بودن که توانستند به همچین علمی برسند و شاید با ارتباط با اونها بتوانیم ما هم یکم بهتر بشویم و بر مشک لاتمون فایق بیایم

  5. اگر فرضیه وجود بیگانگان قطعی شود ارتباط با انها بالاخره اتفاق خواهد افتاد و چنانچه انها از ما پیشرفته تر و متمدن تر باشند حتما به نفع ما خواهد بود چون این ارتباط باعث سریع تر شدن تکامل بشر خواهد شد هرچند ممکن است با مشاهده یوفوها که اخیرا جلسه ای در کنگره امریکا در خصوص آن برگزار گردیده آنها با ما ارتباط یک طرفه داشته باشند و به این نتیجه رسیده اند که نباید برای ترقی و پیشرفت دخالتی در زندگی ما داشته باشند

  6. بنظر من ارسال پیام سرگشاده به کیهان کار عقلانی نیست. تمدن دریافت کننده هرچه پیشرفته تر باشد احتمالش هست که براحتی زمین رو نابود بکنه. مثلا قرار دادن یه سیارک در مسیر زمین شاید برایش کار چندان سختی نباشد. ولی بهر حال دیر یا زود با روند فعلی نابودی بشر قطعیه. و احتمالا این کار پرتاب تیر در تاریکیه

  7. تمدنی که بتونه پیام ما رو دریافت کنه و تحلیل کنه و بعد بر فواصل نوری غلبه کنه و بتونه تا زمین مسافت طی کنه بدون اینکه در بین راه منابع حیاتیش از بین بره به انداز کافی از هوش و تمکن به خدمت گرفتن منابع کیهانی برخورداره که نیازی به استثمار و یا ایجاد خطر برای ما نداشته باشه. شایدم از وجود ما مطلع هستن ولی آنقدر با اونها فاصله هوشی یا تکنولوژیک داریم که اهمیتی برای برقراری ارتباط براشون وجود نداره. به احتمال زیاد در کیهان تمدنهای بدوی و وحشی مثل ما فراوان وجود داره که تمدنهای فوق هوشمند یا پیشرفته وقتشونو برای برقراری ارتباط با موجودات ابتدایی مثل ما تلف نمیکنند مگر از باب سرگرمی

  8. به نظرم سکوت بهترین کار می‌تونه باشه. اگه با خبر کردن تمدنی پیشرفته از وجودمان باعث به خطر افتادن موجودیت ما بشه، اونوقت این ارتباط چه نفعی برای ما خواهد داشت. به نظرم بشر باید زمانی اقدام به این کار کنه که از نظر تکنولوژیکی به نقطه امن رسیده باشه و بتونه خطرات احتمالی چنین کاری رو هم درست بسنجه و هم توانایی مقابله با اونها رو داشته باشه. تکنولوژی کنونی هنوز نمی‌تونه به بشر در پیش بینی وقوع یک زمین لرزه جهت کاهش تلفات کمک کنه و بشر از نظر تکنولوژیک بسیار ضعیف و شکننده هست جوری که یک طوفان مغناطیسی به سادگی ارتباطات ماهواره‌ایش رو مختل می‌کنه، حال دعوت از یک تمدن که قادر باشه در اعماق کیهان سفر کنه، به هیچ وجه عاقلانه نخواهد بود.

    1. به خطر افتادن ؟! ما چندین دهه هست که در خطر مرگ گرسنگی گرانی ظلم و مرگ هستیم

  9. هرچه پیس آید خوش آید.
    تمدنی چنان پیشرفته نیازی به نابودی انسان نداره چون بسادگی میلیاردها سیاره مشابه رو پیدا میکنه. اگر هم ضعیفتر باشن که نگرانی نداره. خوشبختانه اگر ما از اونها قوی‌تر باشیم هم نیازی به نابودی اونها نداریم.