بیگ بنگ: اخترشناسان دو سیارۀ “اَبَر زمین” کشف کردند که به دور یک ستاره‌ در فاصله‌ی ۳۳ سال نوری از ما می‌چرخند! این منظومه به معنای واقعی کلمه در همسایگی خورشید قرار دارد.

rockyplanets

به گزارش بیگ بنگ، تلسکوپ فضایی تس(TESS) ناسا دو سیاره سنگی را پیدا کرده که به دور یک ستارۀ کوتوله سرخ نسبتا درخشان بنام HD 260655 می‌چرخند. سیاره داخلی HD 260655b نام دارد و هر ۲.۸ روز یک‌ بار به دور ستاره می‌چرخد ​​و اندازه آن حدود ۱.۲ برابر زمین است، اما کمی چگال‌تر است، در حالی که سیاره بیرونی، با نام HD 260655c، هر ۵.۷ روز یک‌ بار به دور ستارۀ خود می‌چرخد ​​و ۱.۵ برابر بزرگ‌تر از زمین است و چگالی کمتری نیز دارد.

به گفته محققان این سیاره‌ها قابل سکونت نیستند، چون بسیار به ستارۀ خود نزدیک هستند. تابش شدید ستاره، سیاره‌ها را در معرض دمای بسیار بالا قرار می‌دهد و نمی‌توانند آب مایع را روی سطح خود نگه دارند‌. بر اساس مدارهای کوتاه این سیارات، برآورد می‌شود که دمای سطحی سیاره درونی ۴۳۶ درجه سانتی‌گراد و دمای سیارۀ بیرونی حدود ۲۸۶ درجه سانتی‌گراد است. “میشل کونیموتو” پژوهشگر پسادکتری در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و یکی از دانشمندان سرپرست این کشف، می‌گوید: «ما محدوده خارج از ناحیه قابل سکونت را بسیار داغ‌تر از آن می‌دانیم که آب مایع روی سطح وجود داشته باشد.»

هر دو سیاره در بین تمام سیارات فراخورشیدی شبه زمین که تاکنون کشف شده‌اند، جزو ۱۰ نامزد برتر از لحاظ داشتن اتمسفر قرار دارند. در نتیجه آنها در دسته‌ی یکی از معروف‌ترین منظومه‌های سیاره‌ای قرار می گیرند: هفت سیاره تقریباً به اندازه‌ی زمین در اطراف ستاره ای به نام تراپیست-1. سیارات منظومه تراپیست و چندین سیاره فراخورشیدی سنگی دیگر در حال حاضر در لیست اهداف رصدی برای وب هستند!

New Multiplanet System Near Earth

ناسا با برخوداری از مزیت تلسکوپ جیمز وب می‌تواند دید بهتری از این سیاره‌ها به دست آورد. تلسکوپ فضایی جیمز وب به زودی اولین تصاویر دقیق و علمی از این سیاره‌ها به دست می‌آورد. همچنین می‌تواند اتمسفر این سیاره‌ها؛ یعنی سیاره‌هایی فراتر از منظومه سیاره خورشیدی ما را دقیق‌تر بررسی کند و در مورد وجود آب، کربن، مولکول‌ها و دیگر ساختارها و ترکیب‌های مهم به ما جواب دهد.

تاکنون دانشمندان بیش از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که دور ستارگان دوردست در گردش‌اند. این فقط یک عدد نیست، بلکه هر یک سیاراتی هستند که خصوصیات منحصربه فرد خود را دارند. دنیاهایی عجیب و در انتظار کشف. جزئیات بیشتر این پژوهش در دویست و چهلمین نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.