بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب نگاه دقیقی به کهکشان چرخ گاری انداخت. کهکشان چرخ گاری و دو همراه کهکشانی کوچک در کنارش ۵۰۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارند. در واقع برخورد و ادغام دو کهکشان، یک شکل حیرت‌آور را در مقیاس کیهانی به وجود آورده که کهکشان “چرخ‌گاری” نامیده می‌شود.

stsci gjzqgwxhexpyywdrsk

به گزارش بیگ بنگ، این کهکشان بزرگ دو حلقۀ عظیم دارد. حلقه‌ی درونی هسته درخشانی دارد، این هسته حاوی مقدار زیادی گرد و غبار داغ است که روشن‌ترین مناطق آن را خوشه‌های ستاره‌ای جوان تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، حلقه‌ی بیرونی حدود ۴۴۰ میلیون سال است که در حال گسترش‌ است. این حلقه تحت سلطۀ تشکیل ستاره و ابرنواخترها است، همانطور که این حلقه منبسط می‌شود، به گاز و غبار اجازۀ تشکیل ستاره‌های جدید می‌دهد.

علاوه بر این، صدها کهکشان دوردست در این کادر به چشم می‌خورند که باز هم قدرت فوق‌العاده «جیمز وب» را به رخ می‌کشند. پیش از این کهکشان چرخ گاری توسط تلسکوپ هابل در نور مرئی مطالعه شده بود، اما نگاه جیمز وب در نور فروسرخ به آن، بسیاری از جزئیات ناشناخته را در ساختار این کهکشان نمایان ساخت.

stsci gkcndkzwanbvxmn
تصویری که توسط جیمز وب ثبت شده و نواحی غنی از هیدروکربن‌ها و غبار سیلیکات را نمایش می‌دهد

دانشمندان بر این باورند که مدت‌ها پیش، چرخ‌گاری یک کهکشان مارپیچی معمولی، شبیه به کهکشان راه شیری ما بوده است. سپس، چند صد میلیون سال قبل، با کهکشانی کوچک‌تر برخورد کرده و این برخورد، ساختار آن را به آنچه که اخترشناسان امروزی می‌توانند ببینند تغییر داده و دو ساختار حلقه مانند را که یکی مرکز کهکشان را احاطه کرده و دیگری کل کهکشان را در بر می‌گیرد، تشکیل داده است.

تفاوت میان دو تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ هابل و جیمز وب از یک کهکشان

علاوه بر کهکشان چرخ گاری و دو همسایه‌ی کوچک کهکشانی‌‌اش، صدها کهکشان دوردست در این کادر به چشم می‌خورند که باز هم قدرت فوق‌العاده «جیمز وب» را به رخ می‌کشند. خبر خوب دیگر اینکه تصاویر بیشتری از وب در راه است. اما ابتدا، دانشمندان آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند و سپس بصورت عمومی منتشر می‌شوند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.