بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب، چشم‌انداز بی‌نظیری از کهکشان‌هایی به تصویر کشیده که تاکنون دیده نشده‌اند و همانند الماس در کیهان می‌درخشند.

bdcbdcfdbddac x xywh

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تصویر جدید «تلسکوپ فضایی جیمز وب» به عنوان بخشی از پروژه‌ای موسوم به «پرلز» (PEARLS) است. «آنتون کوکموئر»، اخترشناس موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور که تصاویر این پروژه را جمع‌آوری کرده، گفت: کیفیت تصویر خیره‌کنندۀ جیمز وب واقعا از حد تصور خارج است. برای مشاهده اجمالی کهکشان‌های بسیار نادر در سپیده‌دم کیهانی، به تصویربرداری عمیق از یک منطقه بزرگ نیاز داریم که پروژه پرلز امکان تحقق آن را فراهم می‌کند.

تلسکوپ جیمز وب روی بخشی از آسمان متمرکز شد و توانست از هشت رنگ مختلف نور نزدیک به فروسرخ برای دیدن اجرام آسمانی استفاده کند که یک میلیارد برابر کم‌نورتر از آن چیزی هستند که با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. هزاران کهکشان در فواصل مختلف می‌درخشند و مقداری از نور موجود در تصویر تقریبا ۱۳.۵ میلیارد سال را طی کرده تا به ما برسد.

«رولف جانسن»، دانشمند دانشگاه ایالتی آریزونا و از پژوهشگران پروژه پرلز در بیانیه‌ای گفت: من با دیدن نخستین تصاویر شگفت‌زده شدم. وقتی این منطقه را برای بررسی انتخاب کردم، نمی‌دانستم که چنین گنجینه‌ای از کهکشان‌های دور را نشان می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا سرنخ‌های مستقیمی را در مورد فرآیند گسترش یافتن کهکشان‌ها به دست آوریم. من می‌توانم جریان‌ها، دنباله‌ها، هاله‌های ستارگان و بقایای اجزای سازنده کهکشان‌ها را در اطراف آنها ببینم.

پژوهشگران، داده‌های جیمز وب را با پرتوهای فرابنفش و مرئی که توسط «تلسکوپ هابل» گرفته شده‌، ترکیب کردند تا این تصویر را ایجاد کنند. طول موج‌های نور هر دو تلسکوپ همراه با هم، عمق و جزئیات بی‌سابقه‌ای را از کهکشان‌های فراوان موجود در جهان نشان می‌دهند. بسیاری از این کهکشان‌های دور همیشه از دید هابل و تلسکوپ‌های زمینی دور بوده‌اند.

Webb glimpses field of extragalactic PEARLS studded with galactic diamonds pillars

این تصویر فقط بخشی از میدان دید کامل را در پروژه پرلز نشان می‌دهد که حدود چهار برابر بزرگ‌تر است. این تصویر حتی بهتر از آن چیزی است که دانشمندان پس از اجرای شبیه‌سازی و پیش از آغاز مشاهدات علمی جیمز وب در ماه ژوئیه انتظار داشتند.

«جیک سامرز»، پژوهشگر دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: اجرام زیادی وجود دارند که هرگز فکر نمی‌کردم بتوانیم آنها را ببینیم؛ از جمله خوشه‌های کروی مجزا در اطراف کهکشان‌های بیضوی دوردست، مناطق تشکیل ستاره در کهکشان‌های مارپیچی و هزاران کهکشان کم‌نور در پس‌زمینه تصویر.

سایر نقاط نورانی در تصویر، نشان‌دهنده طیفی از ستارگان در کهکشان راه شیری هستند. «روزالیا اوبراین»، محقق دانشگاه ایالتی آریزونا گفت: اندازه‌گیری نور منتشرشده در مقابل و پشت ستارگان و کهکشان‌های موجود در تصویر مانند رمزگذاری تاریخ جهان است زیرا داستانی را در مورد تکامل کیهان روایت می‌کند.

محققان در پروژه پرلز امیدوار هستند که در آینده بتوانند اجرام بیشتری را در این منطقه مشاهده نمایند؛ از جمله ستارگان دوردست در حال انفجار یا شعله‌های نور در اطراف سیاه‌چاله‌ها. “راجیر ویندهورست”، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این میدان دید منحصربه‌فرد به گونه‌ای است که در ۳۶۵ روز سال با تلسکوپ جیمز وب قابل مشاهده باشد. بنابراین، دامنه زمانی، منطقه تحت پوشش و عمق دسترسی به آن با گذشت زمان بهتر خواهد شد. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astronomical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: CNN

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.