بیگ بنگ: در این نمای کیهانی جذاب بخشی از خوشه ستاره‌ای باز NGC 6530 را می‌بینیم که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است.

hubble ngc potwa

به گزارش بیگ بنگ، این سحابی مجموعه‌ای از چندین هزار ستاره است که در فاصله 4350 سال نوری از زمین قرار دارند. این ستاره‌ها همگی در سحابی مرداب جای دارند که یک ابر میان ستاره‌ای است. تلسکوپ هابل، قبلا چندین‌بار از سحابی مرداب عکس گرفته، از جمله تصاویری که در سال‌ 2010 و 2011 منتشر شدند. این سحابی ظاهری غبارآلود دارد و به نظر می‌رسد ابرهای گاز و غبار از یک طرف ِ تصویر به سمت دیگر کشیده شده‌ است.

اخترشناسان NGC 6530 را با استفاده از دوربین پیشرفته هابل و دوربین میدان گسترده 2 بررسی کردند. این منطقه به امید یافتن نمونه‌های جدیدی از دیسک‌های پیش‌سیاره‌ای هدف قرار گرفت، مناطقی که سرشار از ستاره‌های تازه متولد شده هستند. اکثر قریب به اتفاقِ “پیش سیاره‌ها” در سحابی شکارچی کشف شده‌اند. این امر باعث شده درک منشاء و طول عمر آنها در سایر محیط‌های نجومی به یک چالش تبدیل شود.

توانایی هابل برای رصد در طول موج‌های فروسرخ نزدیک، آن را به ابزاری ضروری برای درک تولد ستاره‌ها و منشأ منظومه‌های سیاره‌ای تبدیل کرده است. قابلیت‌های رصدی بی‌سابقه تلسکوپ جیمز وب نیز در طول موج‌های فروسرخ، مشاهدات هابل را تکمیل می‌کند و به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا با نفوذ در درون این مکان‌های غبارآلود، ضعیف‌ترین و نخستین‌ مراحل تولد ستاره‌ها را بررسی نمایند.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.