بیگ بنگ: «نادر انقطاع» استاد دانشگاه پنسیلوانیا چهره سرشناس علم و فناوری در روزگار ما، مدال فرانکلین را به افتخاراتش افزود. وی پیش از این مدال ماکس بورن، مدال آیزاک نیوتن، جایزه ویژه IEEE و … را به نام خود ثبت کرده بود.

photo

انقطاع از مهمترین پیشگامان علم فراماده، نانوفوتونیک، اپتیک و مهندسی برق و فناوری اطلاعات است. امسال جایزه معتبر فرانکلین را برای ابداعات پیشگامانه‌اش در مهندسی مواد پیشرفته که با موج الکترومغناطیس در اندرکنش‌اند دریافت کرد. این ابداعات کاربردهای گسترده‌ای در محاسبات فوق سریع و فناوری ارتباطات دارد.

مدال فرانکلین از قدیمی‌ترین جوایز در علوم و مهندسی است که از سال ۱۸۲۴ توسط مؤسسه فرانکلین در فیلادلفیا، آمریکا اهدا می‌شود. این جایزه را اینشتین، ماری کوری، ماکس پلانک، تسلا و … پیش از این به نام خود ثبت کرده‌اند.

naderengheta

«نادر انقطاع برنده» جایزه «فرانکلین ۲۰۲۳» دانشمندی ایرانی- آمریکایی است که در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در رشته مهندسی برق و سیستم‌ها مشغول به کار است. او بنیان‌گذار حوزه متاترونیک نوری است؛ شاخه‌ای که نانوالکترونیک و نانوفوتونیک را باهم ادغام کرده است.

این صد و نود و نهمین سالی است که این موسسه، از بزرگترین چهره‌ها در عرصه علم، مهندسی و صنعت تقدیر می‌کند. کسانی که الگوهای بزرگی برای نسل بعدی پیشگامان در عرصه علم خواهند بود و با تلاش‌ها و زحمات‌شان آینده بهتری را برای همه ما رقم می‌زنند. مراسم اهدای جوایز موسسه فرانکلین در روز پنجشنبه ۲۷ آوریل سال ۲۰۲۳ (7 اردیبهشت 1402) برگزار می‌شود.

نادر انقطاع کارشناسی مهندسی برق خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی برق و فیزیک خود را از مؤسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرد. او از سال ۱۳۵۷ به آمریکا مهاجرت کرد.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: fi.edu

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه