بیگ بنگ: “مغز پویا” کتابی است به قلم “دیوید ایگلمن”، که به “پشت پردۀ تغییرات پیوسته مغز” می‌پردازد. ایگلمن خواننده را به همراه خود به سفری شگفت‌انگیز درباره ویژگی خارق‌العاده انعطاف پذیری مغز در مواجهه با واقعیت می‌برد.

book

نام اصلی: Livewired: The Inside Story of the Ever-Changing Brain
اخلاق و مغز مشاور: علم اعصاب درباره اخلاق چه می‌گوید؟
نوشته: دیوید ایگلمن
ترجمه: دکتر معصومه ملکیان
ناشر: سایلاو
موضوع: مغز انسان
سال انتشار: ۱۴۰۰
تعداد صفحه: 352

دانلود بخشی از کتاب

دیوید ایگلمن در مغز پویا به پرسش‌های بسیاری پاسخ می دهد، بخشی از این پرسش‌ها را با هم مرور می کنیم: مغز ما چگونه از درون حفره تاریک جمجمه که در آن محبوس است، جهان را جذب و نقشه‌ای از بدن را ترسیم می‌کند؟ چرا مردم در دهه 1980 میلادی صفحات کتاب را کمی قرمز رنگ می­‌دیدند؟ چرا بهترین کمانگیر جهان دست ندارد؟ چرا هر شب خواب می­‌بینیم و این موضوع چه ارتباطی با چرخش زمین دارد؟

وجه اشتراک ترک مواد مخدر و دل‌شکستگی در چیست؟ چرا دشمن خاطرات زمان نیست، بلکه خاطرات دیگر است؟ چگونه فرد نابینا با زبانش می‌بیند و فرد ناشنوا با پوستش می‌شنود؟ آیا ممکن است روزی بتوانیم از روی ساختار میکروسکوپی حک ­شده در انبوه سلول‌های مغز یک شخص، به جزئیات زندگی او پی ببریم؟ آیا افراد نابینا واقعاً از توانایی شنیداری بهتری برخوردارند؟ میزان انعطاف‌پذیری مغز چقدر است.

ایگلمن در کتاب مغز پویا با مضحک دانستن تصاویر ارائه شده از مغز در کتاب های درسی، که در آن‌ها مغز به صورت اندامی ترسیم شده که دارای مرزبندی های مشخص و نقش‌های تعریف شده برای هر بخش است، مغز را سیستمی پویا می‌داند که دائما مدارهای خود را متناسب با مقتضیات محیط و توانایی‌های بدن تغییر می دهد.. به گفته او، نورون‌های مغز به همان اندازه که با یکدیگر همکاری دارند، به شدت با هم رقابت می‌کنند.

در مغز پویا، درست مثل کشورهای همسایه، نورون ها به خاطر قلمروشان خود را به خطر می‌اندازند و با سرسختی از آن دفاع می‌کنند. جنگ‌های مرزی که در طول عمر مغز در جریان است باعث می‌شود نقشه مغز بار دیگر به گونه‌ای ترسیم شود که تجارب و اهداف فرد را در ساختار مغز او منعکس کند.

به عبارتی، یادگیری هر چیزی در طول عمر- مهارتی جدید، گوش دادن به آهنگی جدید، برانگیخته شدن احساستان با دیدن عکسی خاطره‌انگیز و شنیدن صدای کسی که دوستش دارید- همه این‌ها باعث می‌شود مغزتان هر لحظه تغییر کند. مجموع این تغییرات بی‌حد و حصر مغز همان چیزی را شکل می‌دهد که در نهایت تو نامیده می‌شود.

فهرست کوتاه کتاب:

فصل اول: جادوی صورتی رنگ لطیف
فصل دوم: چگونه مغز را به خوبی پرورش دهیم؟
فصل سوم: درون بازتابی از بیرون است
فصل چهارم: ورودی‌ها را در مشتت بگیر
فصل پنجم: چگونه بدن بهتری داشته باشم
فصل ششم: چرا اهمیت داشتن مهم است
فصل هفتم: چرا عشق از عمق و شدت خود بی‌خبر است تا وقتی که زمان جدایی فرا می‌رسد؟
فصل هشتم: تعادل بر لبه تغییر
فصل نهم: چرا آموزش مهارت‌های جدید به افراد مسن دشوارتر است؟
فصل دهم: زمان را به خاطر بسپار
فصل یازدهم: گرگ و مریخ‌نورد
فصل دوازدهم: یافتن عشق گمشده اوتسی

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.