بیگ بنگ: تصاویر جدید تلسکوپ هابل از لکه سرخ رنگ سیاره مشتری موسوم به چشم مشتری موجب شگفتی کارشناسان نجومی ناسا شده است. این توفان عظیم که بزرگ‌تر از زمین است، در حال کوچک‌شدن است.

تصویری از توفان بزرگ مشتری موسوم به چشم مشتری در گذر زمان که در حال کوچک تر شدن است. این توفان 400 سال است به دور مشتری در حرکت میباشد.
تصویری از توفان بزرگ مشتری در گذر زمان که در حال کوچک تر شدن است. این توفان 400 سال است به دور مشتری در حرکت میباشد.

براساس آخرین تصاویر ارسال شده که مورد بازبینی تیم ویژه کارشناسان و محققان ناسا قرار گرفته، لکه ‌اسرارآمیز و غول‌پیکر سیاره مشتری از قرن 18 میلادی تاکنون چندین بار در معرض تحولات جوی قرار گرفته است، در آن زمان قطر آن 40 هزار کیلومتر تخمین زده می شد. این توفان بزرگ‌ترین توفان منظومه شمسی است که به شکل مدار سرخ رنگ عمیقی ظاهر شده که توسط لایه‌های زرد کمرنگ، نارنجی و سفید احاطه شده است. سرعت بادهای درون این توفان چند صد مایل در ساعت برآورد شده‌اند و به اندازه‌ای بزرگ ‌است که سه زمین می‌توانند در کنار یکدیگر در درون آن قرار گیرند.

«امی سیمون» از کارشناسان ناسا در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: تا پیش‌از این، رصد شگفت‌انگیز قطر لکه سرخ رنگ مشتری 40 هزار کیلومتر بود که در سال‌های 1979 و 1980 میلادی قطر لکه به 22 هزار و 500 کیلومتر رسید و در نهایت در آخرین رؤیت که توسط تلسکوپ فضایی هابل انجام شد، به 16 هزار و 100 کیلومتر تقلیل یافته است. دانشمندان از علت کوچک‌ترشدن هزار کیلومتری این لکه در هر سال، مطمئن نیستند. به نظر می‌رسد پیچش‌های بسیار کوچکی این توفان را تغذیه می‌کنند و آن‌ها شاید مسئول ایجاد تغییر سریع‌ در توفان با تغییردادن دینامیک درونی آن باشند.

تحقیقات دانشمندان برای درک علت این تحولات و روشن شدن راز لکه سرخ رنگ مشتری همچنان ادامه دارد. لکه سرخ رنگ مشتری کانون اغلب توفان‌ها و تغییرات جوی این سیاره است. این لکه در اصل یک توفان دائمی، پرفشار و غیر منظم است‌ که در اصطلاح هواشناسی «واچرخند» نامیده می‌شود.

مطالعه بیشتر در : nasa , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.