بیگ بنگ: «ویلیام بلیک» شاعر و نقاشِ بریتانیایی، در نقاشی اش به نام «نیوتن»، نیوتن را به عنوان یک هندسه دان الهی نشان می دهد. او برهنه بر روی سنگی در تهِ اقیانوس نشسته و به یک طومار تکیه داده و نمادِ تثلیث (سه گانگی) را اندازه گیری می کند. تصویر بلیک از شخصیت نیوتن نمادین است اما بیشتر شبیه خودِ نیوتن است تا هرگونه تفسیر هنریِ دیگر.

نقاشی "آیزاک نیوتن" کاری از ویلیام بلیک
نقاشی “آیزاک نیوتن” کاری از ویلیام بلیک

به گزارش بیگ بنگ، بیشترین چیزی که در مورد نیوتن می دانیم سهمِ فوق العاده ی او در علم است، مثل سه قانونِ اصلی حرکت (اصول جبر، نیرو، عمل و عکس العمل)، قانون جاذبه و کشفیات او در زمینه ی فیزیک نور، نجوم و ریاضیات. قوانین نیوتن ما را قادر ساخت تا مسافت، سرعت و وزن واقعی را محاسبه کنیم و اساسِ اختراعات مدرن را از ماشین بخار گرفته تا موشک را بنا کنیم. به دلیل کارهای نیوتن بود که رویکردِ تجربی در علم امری طبیعی شد؛ این رویکرد براساس این قانون بود که ایده های جدید باید از طریق آزمایش بررسی شوند. هرچند، در مورد زندگی نیوتن زیاد صحبت نشده؛ در واقع بخشی که در مورد شخصیت و ارتباطش با کشفیاتش می باشد.

آیزاک نیوتن فردی خوش مشرب نبود؛ رابطه اش با دیگر آكادمیسین ها بد بود و بیشتر واپسین دوران زندگی اش به منازعات و درگیری های داغ سپری شد. بیوگرافی نیوتن در واقع کاتالوگی از علائمِ اختلال دو قطبی (یا افسردگی جنون آمیز) است؛ بیماری که بیشتر عمرش به آن مبتلا بود. نویسندگانِ داستان های عاشقانه اغلب افسردگی جنون آمیز را «بیماریِ افرادِ نابغه» می نامند، درحالیکه افراد دیگر آن را عنصر حیاتی برای جذابیت در نظر می گیرند. چنین استدلال شده که افسردگی، انسان را به یک کمال گرا تبدیل می کند و جنون ، ایمان به استعدادهای خود و نیاز به ثبات را افزایش می دهد. نیوتن در اوایل عمرش نشانه هایی از افسردگی جنون آمیز را از خود نشان داد؛ او یک کودکِ تنها بود که در بازی ها به کودکان دیگر ملحق نمی شد. او بیشتر وقت خود را به تنهایی سپری می کرد، آسیاب، ماشین، ارابه و چیزهای دیگر می ساخت. او بسیار عصبانی، خودپسند و برتر بود. او نسبت به دوستان و خانواده اش رفتاری خشم آلود داشت.

sir-isaac-newton-granger

او بعدأ خاطر نشان کرد: «پدر و مادرم را تهدید کردم که آنها را همراه با خانه می سوزانم». نیوتن همچنین وقتی فهرست بلند بالایی از «گناهان» و خطاهای خود را تهیه کرد، در دوره ی پشتیمانی فرو رفت. فهرست او عبارت بود از: ضربه زدن به خیلی ها، مشت زدن به خواهرم، کج خلقی با مادرم. خلق وخوی خشونت آمیز او وی را بدنام کرد و وقتی نیوتن برای رفتن به کمبریج منزل را ترک کرد، هم سن و سالان و خدمتکاران خوشحالی کردند. در کمبریج، از میان دانشجویان، نیوتن فقط یک دوست پیدا کرد. یادداشت های او در مورد سال های کالج، اضطراب، ترس، ایده ی بد در مورد خودش و افکارِ خودکشی را نشان می دهد. پس از اینکه نیوتن به همکاری با دانشگاه کمبریج مشغول شد، همچنان اختلالِ اپیزود مانیک را از خود نشان می داد و اغلب فراموش می کرد غذا بخورد. چنین رویدادهایی معمولأ با افسردگی همراه بودند و هرگونه انتقادی در مورد کارهایش او را عصبانی می کرد. در نتیجه، او از انجمن علمی خارج شد و از ادامه ی تحققیقات خود صرف نظر کرد.

علی رغم موفقیت و شناختِ نیوتن، از قرار گرفتنِ کارهایش در معرضِ انتقادهای دانشمندان دیگر می هراسید. او حساب دیفرانسیل وانتگرال را مخفی نگه داشت، تا زمانیکه لایب نیتز ادعا کرد او اول آن را کشف کرده است و اگر همکاریِ دوستِ منجم او ادوارد هالی نبود، نیوتن احتمالأ نمی توانست مهمترین کارش یعنی کتاب «اصول ریاضی» را منتشر کند. بر سر آنكه چه كسی این كشف را زودتر انجام داد، جنجالی بزرگ به پا شد و دانشمندان با تمام قوا به جانبداری از یكی از این دو رقیب پرداختند، اما خوب است بدانید بیشتر مقالاتی كه به دفاع از نیوتن به چاپ رسید، در اصل به وسیله خود او نوشته شده بود و تحت نام دوستان انتشار می یافت. با بالا گرفتن جنجال، لایب نیتز به خطا به انجمن سلطنتی متوسل شد تا دعوا را حل كند نیوتن به عنوان رئیس انجمن، هیاتی بی طرف را مامور رسیدگی كرد كه تصادفا همگی از دوستان نیوتن از آب در آمدند! سپس نیوتن خود، گزارش هیات را نوشت و انجمن سلطنتی آن را منتشر ساخت. در این گزارش رسما لایب نیتز به سرقت آثار علمی متهم شد.

نیوتن همچنین از معاشرت با دیگران پرهیز می کرد. وقتی مجبور بود با دیگران ارتباط برقرار کند، زیاد در بحث ها شرکت نمی کرد. رابطه ی او با دیگر دانشمندان ظالمانه بود. او از صحبت با کسانی که جرأت داشتند با او مخالفت کنند امتناع می کرد. به دنبال دعوا با دوستان و دشمنان بود. دو نفر در زندگی نیوتن وجود داشت که او به آنها عشق می ورزید. یک نفر خواهرزاده ی او به نام کاترین بارتون که به خدمتکارِ منزلِ دایی خود (یعنی نیوتن) در لندن تبدیل شد و دیگری ریاضیدانِ سوئیسی – فاتیو د دولیر که در سن 25 سالگی نیوتن را ملاقات کرد. به دلیل وابستگی عاطفی شدید این دو مرد و این حقیقت که هیچکدام از آنها هرگز ازدواج نکردند، شرح حال نویسان مظنون هستند که رابطه ی آنها همجنس بازی بوده، اما نتوانستند آن را اثبات کنند. نیوتن در اواخر عمر به بیماری سنگ مثانه مبتلا شد و در بیستم مارس ۱۷۲۷ درگذشت. او را در كلیسای وست مینستر در جوار پادشاهان انگلستان به خاك سپردند.

منبع ترجمه: بیگ بنگ / منابع: Isaac Newton , A Brief History of Time , wiki Isaac Newton

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

12 دیدگاه

  1. دیگه تحلیل روان شناسی هیچ کدوم از دانشمندا برام اهمیتی نداره ، اول هوادار های اوتیسم گفتن نیوتن اوتیسم داشته بعدش هواداری آسپرگر اومدن گفتن خیر نیوتن آسپرگر داشته ، چند وقت بعد یه عده اومدن گفتن نیوتن سادیسم و آسپرگر داشته ، یه عده دیگه اومدن گفتن نه بابا نیوتن افسردگی حاد و اختلال وسواس جبری داشته ، چند وقت نگذشت که یه عده اومدن گفتن نیوتن مالیخولیا داشته ، دوباره یه گروه دیگه اومدن گفتن نیوتن حس آمیزی داشته و حالا هم باز یه عده اومدن نطق جدید سر دادن که نیوتن دو قطبی داشته !
    فردا نیوتن چی خواهد داشت ؟! حتما فدا نوبت اسکیزوفرنیه که به نیوتن ربط داده بشه

  2. سلام من نمی دانم این اطلاعات بر چه اساسی است ولی من مدتی روانشناسی بهمراه قیافه شناسی می خونم و اینها زیاد با قیافه نیوتن با موهایی بلند جور در نمی اد شاید بیشتر در مورد گالیله و یا کسانی مثل ویکتور هوگو ر یا شکسپیر با توجه به عکسشون در ویکیپدیا درست باشه

  3. اخلاقش به کنار، ولی به نظر من بی تردید این مرد به همراه گالیله برترین دانشمندان تاریخ علم بودند و اگر نیوتون و قوانینش نبود ، مطمئنا اینشتین و سایر دانشمندان هم به جایی نمی رسیدند.

  4. کنجکاوی قابل ستودنه اما نبوغ ریاضیاتی ارثی است. چیزی که ارثی است که نباید خیلی قابل ستودن باشه بلکه کنجکاوی چیزی بدی نیست. آی کیو پرستی مثل نژاد پرستی میمونه البته برخی نبوغ ها اکتسابی اند که ارزش داره یعنی با ممارست بدست میان. اخلاق افرادی که زنده نیستند را نمی دونیم و به ما ها ربطی نداره.

    1. هرکسی استعدادی داره و باید اون رو کشف و شکوفا کنه تا به موفقیت برسه.این آقای نیوتون هم همین مورد کرده.البته تلاش بسیاری هم میخواد.چیزی بنام ژنتیک برای سر پوش گذاشتن بر تنبلی هامون هست.

  5. به نظر من هیچکس به اندازه نیوتن به علم نزدیک نبوده چون به خاطر علاقه و کنجکاوی خودش مطالعه میکرده نه به خاطر پول شهرت و خیلی چیزای دیگه که الان خیلیا به خاطرش درس میخونن.
    به نظرم تا الان هیچ دانشمندی نتونسته جای نیوتن رو بگیره واقعا آدم بزرگی بوده.

    1. از این که اول جملت گفتی به نظر من خیلی خوب بود
      ولی به نظرم شما تعصب بی خودی نسبت به نیوتون داری وقتی داری این خصوصیات رو فقط به نیوتون نسبت میدید معلومه هیچی نه از مایکا فارادی میدونی نه از آلبرت انیشتین و نه از دانشمندان بزرگ دیگه لطفا میزان مطالعه تون رو زیاد کنید و بر اساس احساسات نظر ندید.

  6. اکثر نوابغ دچار افسردگی دو قطبی هستند. مرحوم صادق هدایت نیز چنین بود. ناپلئون نیز دچار دوقطبی بود. فقط نمی دانم چرا استیون هاوکینگ برعکس اینها اینقدر خوشحاله کلاااااً 😉

  7. در لیست ۱۰۰ انسان برتر تاثیر گذار در طول تاریخ ایشون بعد از محمد ابن عبدالله نفر دوم هستند.

    1. اگر نیوتن نبود،اگر دانشمندان دیگر نبودند،جهل و خرافات و حماقت حکم فرما بود،

  8. هرچند همه جا از بداخلاقیش میگن…

    ولی قدرت ریاضیاتی و نبوغش باعث میشه همیشه به دید احترام بهش نگاه کنم