بیگ بنگ: در سال 2013 دو سیاره بزرگ به اندازه مشتری که به دور یک ستاره ای بنام  11952 HIP و در فاصله 375 سال نوری می چرخیدند کشف شدند، مشخص نیست که این ستاره در آینده به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد یا خیر، اما به گفتۀ دانشمندان ماکس پلانک، سیارات این منظومۀ ستاره ای قدیمی ترین سیارات بیگانه ای هستند که تا کنون کشف شده اند.

تصویری هنری از منظومۀ ستاره ای 11952 HIP و دو سیاره مشتری مانند آن
تصویری هنری از منظومۀ ستاره ای 11952 HIP و دو سیاره مشتری مانند آن

در طول یک بررسی با استفاده از سرعت شعاعی که در آن ستاره شناسان دوره ای از لرزش یک ستاره را با توجه به میدان گرانشی تماشا می کردند اثری از دو سیاره را به دور این ستاره یافتند. به گفته دانشمندان سن ستاره مادری 12.8 میلیارد سال براورد می شود و بنابراین سیارات آن نیز باید در ابتدای جهان هستی در کمتر از یک میلیارد سال بعد از بیگ بنگ شکل گرفته باشند. بر اساس محاسبات تیم کارشناسی، این سیاره بیگانه تقریبا از جرم مشتری بیشتر است و دوره چرخشش به دور ستاره اش تقریبا هفت روز طول می کشد. سیاره فراخورشیدی دیگر جرمی نزدیک به سه برابر جرم مشتری دارد و دارای یک مدار چرخش نه و نیم ماهه است.

اغلب سیارات فقط زمان اندکی بعد از شکل گیری ستاره ها شکل می گیرند. سیارات نسل دوم نیز ممکن است بعد از مرگ ستاره شکل بگیرند، که هنوز این نکته قابل بحث است. این کشف نشان می دهد که ممکن است، سیارات در جهان اولیه علیرغم اینکه ستاره ها، فاقد عناصر سنگینی مانند هیدروژن و هیلیوم باشند، شکل بگیرند و این برخلاف نظریه ای است که بطور گسترده پذیرفته شده است. این مدل بنام مدل رشد پیوسته می گوید که برای تشکیل سیارات عناصر سنگین مورد نیاز است که در مورد منظومۀ ستاره ای HIP 11952 میزان آهن تنها به اندازه یک درصد خورشید ماست.

نظریه فوق تاکنون توسط مشاهدات حمایت شده است، زیرا بیشتر سیاراتی که به دور ستاره ها کشف شده اند نسبتا جوان هستند و از مقدار متوسط یا بالای فلزات برخوردار بودند. “اما ستیاوان” می گوید دانشمندان فکر می کنند که این مدل درست است، زیرا سیارات شکار شده با استفاده از داده های ماموریت کپلر ستاره های جوان مانند خورشید را هدف قرار دادند و برای بررسی این موضوع لازم است که یک بررسی از سیاره هایی در اطراف ستاره های کم فلز نیز صورت بگیرد.

منبع : Dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.