بیگ بنگ:  دانشمندان سازمان فضایی آمریکا- ناسا از احتمال وجود اقیانوسی در زیر سطح “شارون” قمر سیارۀ کوتوله پلوتو خبر دادند.

تصویری هنری از سیارۀ کوتوله پلوتو به همراه قمرش "شارون"که از روی یکی از قمرهای پلوتو نشان داده شده
تصویری هنری از سیارۀ کوتوله پلوتو به همراه قمرش “شارون”که از روی یکی از قمرهای پلوتو نشان داده شده

به گزارش بیگ بنگ، مدار گردش سیاره کوتوله پلوتو  29 برابر دورتر از فاصله زمین نسبت به خورشید محاسبه شده است. به‌عقیده کارشناسان قمر پلوتو به‌نام شارون می‌تواند اقیانوس‌های زیادی در زیر سطحش برخوردار باشد و این موضوع می تواند وجود حیات فرا زمینی را در این قمر تأیید می‌کند. دانشمندان ناسا می‌گویند پس از تحقیق و تجزیه و تحلیل روی ترک های یخ‌ این قمر به چنین نظریه ای دست یافته‌اند. شارون قمر کوچکی است که پنجمین قمر پلوتو محسوب می‌شود و در مداری به شعاع 95 هزار کیلومتر در حال چرخش به دور پلوتو می باشد، این قمر در سال 1978 میلادی کشف شده است و جالب اینکه تا سال 2005 یگانه قمر پلوتو محسوب می شد. دمای سیاره کوتوله پلوتو حدود 229 درجه سانتیگراد زیر صفر است که به دلیل سرمای بیش از حد در پلوتو، آب در آن به شکل مایع باقی نمی‌ماند و فوراً یخ می‌زند.

به‌گفته دانشمندان مطالعه سطح ترک خورده وتجزیه و تحلیل شکستگی‌ یخها نشان می‌دهد اگر اعماق “شارون” گرم باشد آب باید به‌صورت مایع در زیر سطح آن جریان داشته باشد.  «آلیسیا رودن» از مرکز ناسا می‌گوید: مدل‌های طراحی شده ما از سطح شارون و تجزیه و تحلیل از داده‌های به‌دست آمده تاکنون نشان داده قمر شارون دارای اقیانوسی در سطوح زیرین است. شارون نیز همانند اروپا قمر مشتری و انسلادوس قمر زحل به‌خاطر شکل بیضوی مداری، میزان جزر و مد در این قمرها در طول روز بسیار زیاد است و این جزر و مدها باعث شکستگی در سطح قمر می‌شود. از آنجا که آب ماده لازم و حیاتی برای زندگی فرازمینی‌است، بنابراین وجود اقیانوس می‌تواند وجود حیات فرازمینی را تأیید کند. با این حال زندگی نیاز به منبع انرژی قابل استفاده و وجود عناصر کلیدی چون کربن، نیتروژن و فسفر دارد. ولی ما هنوز نمی‌دانیم که در اقیانوس شارون این مواد آلی وجود دارد یا خیر و اگر وجود دارد اندازه آنها چقدر است، ما هنوز در حال انجام تحقیقات در این باره هستیم.

تصویری هنری از رویاروی فضاپیمای افق های نو در سال 2015 با "پلوتو" و قمرش "شارون"
تصویری هنری از رویارویی فضاپیمای افق های نو در سال 2015 با “پلوتو” و قمرش “شارون”

در سال ۲۰۰۶ ناسا کاوشگر فضایی افق‌های نو، را برای شناخت ویژگی‌های سیاره‌شناختی پلوتو و قمرهای آن را به فضا فرستاده و این فضاپیما در سال 2015 به مقصد خود می رسد. از این رو محققان ناسا در سال 2015 می توانند مأموریت‌های بیشتری برای انجام تحقیقات در این قمر و سیاره داشته باشند. اما سفر طولانی این فضاپیما قرار نیست با رسیدن به پلوتو پایان یابد بلکه برپایه برنامه‌ریزی‌های انجام شده کاوشگر فضایی افق‌های نو پس از گذر از کنار پلوتو به سراغ کمربند کویپر خواهد رفت تا دست کم با یکی از اجرام این کمربند نیز ملاقات کند.

منبع: nasa

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.