بیگ بنگ: تحقیقات جدید نشان می دهد تیتان، قمر یخ زده زحل که بخاطر رودخانه ها و دریاچه های متان مایع اش معروف میباشد، ممکن است قبل از تشکیل سیاره ی مادری اش شکل گرفته باشد. بررسی نسبت نیتروژن موجود در جو قمر تیتان مشخص کرده که این جرم کیهانی باید مسن‌تر از زحل باشد.

قمر تیتان در نمایی از سیارۀ زحل و حلقه های زیبایش
قمر تیتان در نمایی از سیارۀ زحل و حلقه های زیبایش

به گزارش ایسنا، بر اساس مطالعات جدید، نیتروژن موجود در جو تیتان در شرایطی شبیه به محل تولد بسیاری از دنباله‌دارهای باستانی متعلق به ابر اروت(Oort)  پی‌ریزی شده است. همواره این تصور وجود داشته که سیارات زودتر از قمرهایشان شکل‌ گرفته‌اند و این که آن‌ها به تدریج شروع به جمع‌آوری قمرهای طبیعی‌شان طی میلیاردها سال کرده‌اند اما مطالعه جدید این تصور را بر هم می‌ریزد زیرا بر اساس آن، تیتان شاید زودتر از سیاره مادری اش زحل شکل گرفته باشد.

نیتروژن، ماده اصلی در جو زمین و همچنین تیتان است و کشف جدید این احتمال را رد می‌کند که بلوک‌های سازنده تیتان در درون دیسک داغ حاوی ماده‌ای شکل گرفتند که سیاره نوزاد زحل را در طول شکل‌گیری‌اش احاطه کرده بود. نتایج حاصله بدین معناست که بلوک‌های سازنده تیتان در ابتدای تاریخ منظومه شمسی و در دیسک سرد حاوی گاز و غباری شکل گرفته‌اند که خورشید را به وجود آورده است. این نقطه همچنین مکان تولد بسیاری از دنباله‌دارهایی است که امروزه ساختار بدوی و غیرقابل‌تغییرشان را حفظ کرده‌اند.

براساس تحقیق انجام‌ شده، اطلاعات موجود درباره بلوک‌های سازنده اصلی تیتان هنوز در جو این قمر یخی موجودند و به محققان امکان آزمودن ایده‌های مختلف در خصوص چگونگی شکل‌گیری آن را می‌دهد. مطالعه جدید به رهبری «کاتلین ماندت» از «موسسه تحقیقاتی ساوث‌وست» در سان آنتونیوی تگزاس انجام شد و تیمی بین‌المللی از دانشمندان در آن حضور داشتند.

مقایسه تصاویر جدید و قدیمی کاسینی نشان می دهد که یک جزیرۀ جدید در تیتان ظاهر شده است. ( تصویر راست )
مقایسه تصاویر جدید و قدیمی کاسینی نشان می دهد که یک جزیرۀ جدید در تیتان ظاهر شده است. ( تصویر راست )

خبرهای این قمر شگفت انگیز به همین جا ختم نمی شود، چند روز پیش بود که دانشمندان نوعی جسم ژئولوژیکی شفاف و مرموز را در تصاویر راداری کاسینی از Ligeia Mare، دومین دریای بزرگ تیتان، کشف کردند. این نقطه از لحاظ علمی به عنوان “ویژگی زودگذر” تلقی می‌شود اما منجمان آن را “جزیره جادویی” لقب دادند. دانشمندان معتقدند این شاید نخستین مشاهده از فرآیندهای زمین‌شناسی پویا در نیمکره شمالی تیتان باشد. جیسون هوفگارتنر از دانشگاه کورنل و نویسنده ارشد این مقاله گفت: این کشف به ما می‌گوید که مایعات موجود در نیمکره شمالی این قمر راکد و غیرقابل‌تغییر نیستند بلکه پویا هستند.

وی و همکارانش هنوز دلیل ظهور این جزیره جادویی را نمی‌دانند و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز دارند. تیتان، بزرگ‌ترین قمر از میان 62 قمر شناخته‌شده زحل به شمار می‌آید و جهانی مملو از دریاها و دریاچه‌هاست. این جرم کیهانی به دلیل وجود باد و باران‌هایی که منجر به ظهور چشم‌اندازهای مشابه زمین شده‌اند، به کره خاکی ما بسیار شبیه است.

مطالعه بیشتر در: universetoday , Titan , dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.