بیگ بنگ: ماه در یکشنبه ۱۹ مرداد، دهم آگوست نه تنها از هر شب دیگر در سال ۲۰۱۴ بزرگتر به نظر می‌رسید بلکه در بیست سال گذشته هم ماه به این بزرگی در آسمان دیده نشده بود. این ماه در آسمان بریتانیا ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد درخشانتر از زمانی بود که در دورترین فاصله از زمین قرار دارد.

ماه کامل بر فراز تنریف، اسپانیا
ماه کامل بر فراز تنریف، اسپانیا

به گزارش BBC ،  فاصله متوسط ماه تا زمین ۳۸۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و این فاصله در یکشنبه شب با زمین ۱۳۸۹ کیلومتر کمتر بود، ماه وقتی در مدار خود به حضیض یا نزدیکترین فاصله‌اش با زمین می‌رسد اینقدر بزرگ به نظر می‌رسد. دلیل این بزرگی غیرعادی این است که ماه در بیست سال گذشته به این حد به زمین نزدیک نبوده است. ماه بعنوان بزرگترین جرم آسمانی که از زمین دیده ‌می‌شود همواره بشر را مسحور خود کرده و باورهای زیادی در مورد تاثیر ماه بر زندگی و رفتار آدمی وجود دارد. اما کدامیک درست و کدام خرافه هستند؟

ماه کامل بر فراز مالت
ماه کامل بر فراز مالت

باروری

ماه قمری یا یک دور گردش ماه به دور زمین تقریبا ۲۸ روز طول می‌کشد و عادت ماهانه زنان بطور متوسط هر ۲۸ روز یکبار اتفاق می‌افتد، بنابراین تصور می‌شد بین باروری و ماه کامل ارتباطی وجود دارد که فعلا هیچ دلیل علمی در تایید آن در دست نیست. در مورد در برخی آبزیان ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد چون تخم‌ریزی و زاد و ولد این موجودات به جزر و مد ممکن است ربط داشته باشد که محصول مستقیم تاثیر جاذبه ماه بر کره زمین است.

ابر ماه بر فراز شهر ریودوژانیرو در برزیل
ابر ماه بر فراز شهر ریودوژانیرو در برزیل

زایمان

این باوری قدیمی است که در زمان ماه کامل تعداد زیامان زیاد می‌شود. ماماهای باسابقه بخش‌های زایمان معمولا به این موضوع باور دارند و به آن اشاره می‌کنند اما تحقیقات علمی این موضوع را تایید نمی‌کند.

سلامت روانی

درمورد تاثیر ماه کامل بر رفتار افراد مبتلا به بیماری‌های روانی از دیرباز باورهای زیادی وجود داشته اما در این مورد هم شواهد علمی وجود ندارد. در مورد تاثیر ماه کامل بر حمله صرع هم دلیل علمی وجود ندارد.

ابر ماه بر فراز شهر اولورا در جنوب اسپانیا
ابر ماه بر فراز شهر اولورا در جنوب اسپانیا

خشونت و جرم

با اینکه تحقیقاتی نشان داده‌اند رفتارهای خشن و مجرمانه در شب ماه کامل بیشتر می‌شوند، اما تحقیقات دیگری هم هستند هیچ رابطه‌ای در این مورد پیدا نکرده‌اند. با این حال ممکن است در بعضی مناطق پلیس در شب‌های ماه کامل نیروی خود را تقویت کند.

ماه کامل بر فراز آسمان لس آنجلس در آمریکا
ماه کامل بر فراز آسمان لس آنجلس در آمریکا

خودکشی

این که خودکشی در شب‌های ماه‌ کامل بیشتر می‌شود باوری است قدیمی اما تحقیقات متعدد هیچ رابطه‌ای بین خودکشی و ماه کامل پیدا نکرده اند. تحقیقات همچنین رابطه‌ای بین شمار مراجعات و بستری در بیمارستان، حوادث رانندگی، و سوء مصرف مواد مخدر با ماه کامل پیدا نکرده‌اند.

توضیحات و مشاهده تصاویر بیشتر در: BBC , msn , guardianlv

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. آقا تو شبای ماه کامل ، من خودم استرس میگیرم شدیدا . حالا تحقیقات بگن جریانش چیه ممنون میشم از محققان 🙂