بیگ بنگ: فضاپیمای افق های نو که در سال ۲۰۰۶ با هدف سفری ۱۰ ساله به سوی پلوتو پرتاب شد، برای نخستین‌بار با این سیاره کوتوله و قمرش شارون تصاویر جدیدی شکار کرد که در حال رقص مداری هستند.

در این تصویر متحرک نحوه نزدیکتر شدن فضاپیمای افق های نو به پلوتو و نحوه چرخش شارون به دور این سیاره را مشاهده می کنید.
در این تصویر متحرک نحوه نزدیکتر شدن فضاپیمای افق های نو به پلوتو و نحوه چرخش شارون به دور این سیاره را مشاهده می کنید.

به گزارش بیگ بنگ، کاوشگر افق های نو (New Horizons) که بطور پیوسته در حال نزدیک شدن به پلوتو میباشد، از ۱۹ تا ۲۴ جولای در فاصله 429 میلیون کیلومتری پلوتو و قمرش شارون 12 تصویر به ثبت رساند. این فضاپیما تصاویر این نماها را با دستگاه تصویربردار شناسایی بُرد بلند خود (LORRI) گرفت که توسط محققان و دانشمندان نجوم ناسا بازسازی کامپیوتری شده و بصورت یک تصویر متحرک در آمده است.

 شارون بزرگترین قمر شارون پلوتو در سال 1978 میلادی کشف شد و فاصله این قمر تا پلوتو در مدار 18 هزار کیلومتری است. چنانچه مشاهده می کنید، پلوتو و شارون همچون زمین و ماه به گرد یک نقطه ی گرانش مرکزی می چرخند، به گونه ای که چرخششان همانند لنگش به نظر می آید. به دلیل اینکه جرم شارون 1/12 (یک دوازدهم) جرم پلوتو است، مرکز جرم آنها در نقطه ای بیرون از شعاع پلوتو جای گرفته و همین باعث شده رقص گرانشی آن ها آشکارا دیده شود.

تصویری متحرک و نزدیکتر از چرخش مداری پلوتو و شارون
تصویری متحرک و نزدیکتر از چرخش مداری پلوتو و شارون

فضاپیمای افق‌های نو متعلق به ناسا در ۱۹ ژانویه ی ۲۰۰۶ راهی فضا شد، این فضاپیما در ۲۵ آگوست 2014 از مدار نپتون گذر می کند، براساس محاسبات این کاوشگر روباتیک در ۱۵ جولای ۲۰۱۵ میلادی (۲۴ تیر ۹۴) میلادی در مدار پلوتو قرار خواهد گرفت، در این حین فضاپیما شروع به عکسبرداری و بررسی ترکیبات و ویژگی‌های پلوتو و اقمار آن خواهد نمود. این فضاپیما نخستین باری است که برای تحقیق و پژوهش در خصوص سیاره پلوتو و قمرهای آن به فضا پرتاب شده است. هدف اصلی افق های نو ، بررسی جو پلوتو است. در اینجا می توانید فاصله این فضاپیما تا پلوتو را لحظه به لحظه مشاهده کنید.

منبع خبر: بیگ بنگ/ منابع: universetoday , pluto

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.