بیگ بنگ: دانشمندان ناسا اعلام کردند،آبفشانی که سال گذشته از “اروپا” قمر مشتری توسط تلسکوپ هابل رصد شده بود، به‌طور کلی ناپدید شده است.

تصویری هنری از فوران آبفشان بر سطح یخی "اروپا" قمر مشتری.
تصویری هنری از فوران آبفشان بر سطح یخی “اروپا” قمر مشتری.

به گزارش بیگ بنگ، در دسامبر سال ۲۰۱۳، محققان از وجود آبفشان هایی در ناحیه ی جنوبی اروپا قمر یخ زده ی مشتری خبر دادند، بلندای این آبفشان بیش از ۲۰ برابر بلندای قله ی اورست تخمین زده می شد. این کشف شور و هیجان فراوانی را در میان دانشمندان برانگیخت زیرا نشان می داد که برای نمونه برداری از اقیانوس آب مایع زیر سطح اروپا دیگر نیازی به نشستن روی آن نیست و تنها با پرواز یک کاوشگر روباتیک از کنار آن نیز می توان این نمونه برداری را انجام داد.

مشاهده ی این آبفشانها و بخار آبها بر سطح اروپا به همراه گازهای مایع، نظریه پردازان را به امکان آثار حیات در قمر مشتری امیدوار کرده بود، اما اخیراً این دانشمندان در رصدهای بعدی هابل که در ژانویه و فوریه ی 2014 صورت گرفت هیچ نشانی از این آبفشانها که بلندای آنها بیش از ۲۰۰ کیلومتر تخمین زده می شوند، مشاهده نکردند و اعلام کردند این آبفشانها به‌طور کلی پنهان شده اند.

به گفته ی پژوهشگران، چند توضیح احتمالی وجود دارد. برای نمونه، آبفشان های اروپا ممکن است گذرا باشند و گاه به گاه رخ دهند- همانند آتشفشان های روی زمین و نه مانند آبفشان های بسیار پایدارتر در جنوب انسلادوس، قمر سیاره زحل هم که مانند اروپا اقیانوسی زیری سطحی دارد. همچنین امکان دارد آبفشان های اروپا تنها با برخی ابزارهای هابل و آن هم در زمان هایی ویژه دیده می شوند.

تصویری از قمر یخ زده “اروپا”، دانشمندان معتقدند در زیر این یخ های قطور می تواند حیات میکروبی وجود داشته باشد.
تصویری از قمر یخ زده “اروپا”، دانشمندان معتقدند در زیر این یخ های قطور می تواند حیات میکروبی وجود داشته باشد.

دکتر «کورت ریورفورد» از محققان نجومی در مؤسسه تحقیقات «سن‌آنتونیو» گفت: تصاویر ارسالی آبفشانها را نشان می‌دادند و محو شدن این پدیده کاملاً عجیب و غیر ممکن به‌نظر می‌رسد. شاید به گونه‌ای باشند که تنها تابش های شفقی آن ها را می بینیم که در طول موج های ماورا بنفشی که هابل نشان می دهد دیده می شوند، همچنین، شاید این آبفشانها گاهی وقت ها کوچک باشند و دیده نشوند.

اروپا میزبان یک اقیانوس مایع در زیر پوسته‌ یخی‌اش می باشد که این موضوع آنرا به یکی از اهداف مهم در جستجوی جهان‌های قابل‌زیست دور از زمین تبدیل کرده است، به همین منظور ناسا قصد دارد در میانه های دهه ی ۲۰۲۰ ماموریتی اکتشافی با نام Europa Clipper به این قمر انجام دهد، تا به راز آبفشانها و حرکات زمین شناختی این قمر اسرار آمیز هر چه بیشتر پی ببرد.

منابع: dailymail , space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.