بیگ بنگ: محققان دانشگاه چالمرز برای نخستین بار توانستند از صدا برای ارتباط بین اتم های مصنوعی استفاده کنند. در نتیجه آنها توانستند با استفاده از پدیده ی فیزیک کوانتومی صدای اتم را تحت کنترل خود در آورند.

thesoundofan1
تعامل بین اتم ها و نور به خوبی شناخته شده است و بطور گسترده در زمینه نوری فیزیک کوانتومی مورد مطالعه قرار گرفته، در هر حال برای رسیدن به بعضی از انواع تعامل امواج صوتی فیزیکدانان نظری و تئوری در این مطالعه موفق به ساخت یک جفت امواج صوتی در یک اتم مصنوعی شدند. پیر دلزینگ رئیس گروه مطالعات گفت : ما یک راه جدید از طریق صحبت و گوش کردن به اتم ها به روی جهان کوانتوم باز کردیم. هدف بلند مدت تیم ما این است که فیزیک کوانتومی را تحت کنترل در آوریم، بنابراین ما می توایم از قوانین آن بهره مند شویم: برای مثال ما این کار را با ساخت مدارهای الکتریکی در کامپیوترهای بسیار سریع، که از قوانین کوانتومی پیروی می کنند انجام دادیم و می توانیم آنها را کنترل و مطالعه کنیم.

اتم های مصنوعی خاکستری مایل به آبی در سمت راست تصویر بالا می توانند صدا را جذب و در میکروچیپ حرکت کنند، قسمت خاکستری مایل به آبی در سمت چپ پایین تصویر ترکیبی از میکروسکوپ و بلندگو برای برقراری ارتباط صدا با اتم است.

یک اتم مصنوعی مثالی از چنین مدار الکتریکی کوانتومی است، اتم های آزمایش فوق برای هر دو تشعشع و جذب انرژی به شکل صدا طراحی شده است. بر طبق تئوری صدا از طریق اتم به ذرات کوانتومی تقسیم می شود، از آنجایی که صدا کندتر از نور حرکت می کند، اتم صدا احتمال های جدیدی را برای کنترل پدیده های کوانتومی در اختیار دانشمندان قرار می دهد. بخاطر سرعت کم صدا دانشمندان فرصت لازم برای کنترل حرکت ذرات کوانتومی را خواهند داشت، کنترل نور که 100 هزار برابر سریعتر از صدا حرکت می کند بسیار سخت و دشوار است.

منبع: Phys

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.