بیگ بنگ: یک سیاره ممکن است سبب شود که ستاره اش پیرتر از آن چیزی که هست، باشد. بر طبق داده های جدید تلسکوپ فضایی چاندرا این کشف نشان می دهد که چگونه یک سیاره می تواند بر رفتار ستاره ی میزبانش تاثیر گذار باشد.

6a00d8341bf7f753ef01bb078eb596970d

ستاره WSP-18 و سیاره WASP-18b در فاصله 330 سال نوری از زمین قرار دارند. این سیاره که بین 500 تا دو میلیارد سال عمر دارد، جرمی معادل 10 برابر سیاره اورانوس دارد و دوره چرخشش را در کمتر از 23 ساعت تکمیل می کند، سیاره WASP-18b از نوع سیارات مشتری گون داغ خارج از منظومه شمسی طبقه بندی می شود. این سیاره اولین مثال شناخته شده چرخش سیاره ای میباشد که به روی ستاره اش اثر می گذارد و با جرمی تقریبا معادل جرم خورشید ما نقش ویژگی های یک ستاره ی بزرگ را بازی می کند. WASP-18b یک سیاره فراخورشیدی بزرگ است و یکی از پرجرم ترین سیارات مشتری داغ شناخته شده و بسیار به ستاره ی میزبانش نزدیک است، این ویژگی منجر به یک رفتار غیر منتظره می شود و باعث پیرتر شدن ستاره میزبانش می شود.

طبق پارامترهای شناخت ستارگان میدان های مغناطیسی قوی، شعله ور شدن قوی، اشعه ایکس شدیدتر ستاره و ساطع کردن اشعه ایکس هنگام چرخش ستاره ها با افزایش سن آنها کاهش می یابد. زمانی که دانشمندان ستاره WASP-18 را رصد کردند نتوانستند اشعه ایکس را در آن تشخیص دهند، اما با استفاده از روابط فراهم شده بین فعالیت میدان مغناطیسی و اشعه ایکس ساطع شده، از ستاره تشخیص دادند که این ستاره صد برابر کمتر از آنچه باید، فعال است.

دانشمندان فکر می کنند که این ستاره در حال پیر شدن است، محققان استدلال می کنند که نیروی جزر و مدی پدید آمده توسط کشش گرانشی سیاره مثل ماه و زمین در زمان جزر و مد اما در مقیاس وسیع تری میدان مغناطیسی ستاره را بر هم می زند. قدرت میدان مغناطیسی به مقدار انتقال گرمای ستاره یا چگونگی شدت گاز به جنبش در آمده در داخل ستاره بستگی دارد. گرانش سیاره سبب تضعیف حرکت گازهای داخلی ستاره می شود و میدان مغناطیسی سیاره سبب تضعیف ستاره اش می شود.

این ستاره بطور ویژه به این اثر حساس است زیرا منطقه حرارتی آن باریک تر می شود و این اثر باعث ثاثیر نیروهای جزر و مدی و آسیب پذیر تر شدن ستاره می شود. همچنین اثر نیروی جزر و مدی سیاره باعث بالا رفتن غیر عادی لیتیم در ستاره شده است. لیتیم معمولا در ستاره های جوان فراوانتر است اما در طول زمان انتقال گرمای لیتیوم حمل شده به مناطق داخلی ستاره باعث می شود تا توسط واکنش های هسته ای نابود شود. اگر آنجا انتقال گرما کمتر بود لیتیم به مقدار فراوان به درون ستاره نمی چرخید و به لیتیم اجازه می داد تا نجات پیدا کند.

ترجمه: رامین فخاری/ بیگ بنگ – منبع: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.