بیگ بنگ: سال‌ها بود که یک مرد پنجاه ساله چینی ساکن انگلیس دچار طیف وسیعی از علائم عصبی ناتوان‌کننده مثل سردرد، از دست دادن حافظه و تشنج بود و همه این مشکلات بدون علت شناخته شده‌ای اتفاق می‌افتاد. او بوهایی را حس می‌کرد که دیگران قادر به استشمامش نبودند.

Kim Kyung-Hoon مردی که چهار سال یک انگل در مغزش زندگی میکرد.
Kim Kyung-Hoon مردی که چهار سال یک انگل در مغزش زندگی میکرد.

به گزارش جام جم، انجام آزمایش‌های مختلف نشان از التهابی در مغز وی داشت، اما تشخیص علت دقیق علائم مذکور ممکن نبود. سرانجام در یک بیوپسی نهایی، در بیمارستان ادنبروک در کمبریج جراحان علل مسائل عصبی پیش آمده را کشف کردند. آنها موفق به کشف یک کرم نواری یک سانتی‌متری در مغز بیمار شدند که مدت چهار سال آنجا جا خوش کرده بود.

این کرم کوچک پیش از این که به وسیله جراحی از مغز مرد برداشته شود توانسته بود به اندازه 5 سانتی‌متر از سمت راست مغز به سمت چپ مغز حرکت کرده و تغییر مکان بدهد. در MRI مغز این بیمار، دسته‌ای از حلقه‌ها در لوب تمپورال داخلی راست مشاهده شد. محققان موسسه ولکام تراست سانگر موفق به نقشه‌برداری از ژنوم این انگل خاص شدند. این انگل یک گونه بسیار نادر شناخته شده موسوم به Spirometra erinaceieuropaei است و محققان امیدوارند اطلاعات ژنتیکی به دست آمده به تشخیص‌های بهتر این انگل و موارد مشابه آن در آینده و درمان آن کمک کند.

به گفته دکتر هایلی بنت، محقق ارشد این پروژه، عفونت به وجود آمده در اثر سکونت این کرم، بندرت در انسان دیده می‌شود. از سال 1332، فقط 300 مورد چنین حالتی گزارش شده که عمدتا در چین و آسیای جنوب شرقی بوده است. بنت می‌گوید: این انگل در آب زندگی می‌کند و اعتقاد بر این است که افراد آلوده شده با خوردن سخت‌پوستانی نظیر خرچنگ یا گوشت خام دوزیستان و خزندگان در معرض ابتلا به این انگل قرار گرفته باشند. همچنین ممکن است قرار دادن گوشت خام قورباغه روی چشم به عنوان یک درمان سنتی چینی باعث نفوذ انگل به بدن انسان شود. اندازه این کرم در روده سگ و گربه که میزبان‌های دیگر این انگل هستند به 1.5 متر نیز می‌رسد.

اسکن مغزی سر این مرد حرکت این کرم را در طول زمان نشان می دهد.
اسکن مغزی سر این مرد حرکت این کرم را در طول زمان نشان می دهد.

این انگل در مغز انسان باعث التهاب بافت‌ها شده و در نتیجه سردرد و تشنج به وجود می‌آورد. تغذیه کرم از طریق جذب چربی‌ها به وسیله پوست انجام می‌شود، زیرا این کرم انگلی فاقد دهان است. متاسفانه مغز ما محیط بسیار مناسبی برای رشد و نمو کرم است، زیرا پر از اسیدهای چرب برای خوردن است. اطلاعات درباره این انگل بسیار اندک است و هنوز به طور یقین مشخص نیست که چه گونه‌هایی مستعد میزبانی این انگل هستند. انسان میزبان تصادفی این انگل است که کمتر دچار آن می‌شود.

محققان هنگام بررسی ژنوم کرم دریافتند طول دی‌ان‌ای آن بسیار بزرگ‌تر از حد انتظار بوده و تقریبا قابل مقایسه با ژنوم انسان است. ژنوم این انگل حدودا 10 برابر بزرگ‌تر از ژنوم کرم‌های نواری دیگری است که توالی آن مشخص شده است. از همه مهم‌تر این که تحقیقات نشان داده این کرم به داروی البندازول که یک داروی ضدکرم است و به طور گسترده استفاده می‌شود، مقاوم است. اکنون با توجه به نقشه‌برداری از ژنوم این کرم، محققان می‌توانند به داروهای جدیدی که برای از بین بردن و هدف قرار دادن این کرم و کرم‌های نواری دیگر مناسب است، دست یابند.

بنت معتقد است که ایجاد یک پایگاه داده جهانی از اطلاعات مربوط به انگل‌ها و اطلاعات ژنتیکی آنها نظیر تعیین توالی دی‌ان‌ای در مسیر تشخیص و درمان آفات و عفونت‌های انگلی که مشکل قابل توجهی در سراسر جهان است، کمک شایانی به پزشکان می‌کند. از دیدگاه بالینی، کرم‌های نواری معضل بزرگی در سراسر دنیا بوده و بزرگ‌ترین علت وقوع صرع‌های قابل پیشگیری در کشورهای در حال توسعه هستند.

سایت علمی بیگ بنگ– منبع: theguardian / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه