بیگ بنگ: دنباله‌دار لاوجوی، با ورود به آسمان نیمکره‌ی شمالی ارتفاع مناسبی از افق جنوبی گرفته و جستجوگران آسمان شب در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی می توانند این دنباله دار درخشان را به نظاره بنشینند.

در این تصویر تلسکوپی و رنگی دنباله‌دار لاوجوی را مشاهده می کنید که در 16 دسامبر 2014 گرفته شده است.
در این تصویر تلسکوپی و رنگی دنباله‌دار لاوجوی را مشاهده می کنید که در 16 دسامبر 2014 گرفته شده است.

به گزارش بیگ بنگ، دنباله‌دار لاوجوی (C/2014 Q2) با نزدیک شدن به سال میلادی جدید به نظر می آید یک درخت کریسمس کیهانی را با ستاره‌ها تزئین کرده است. این دنباله‌دار که در ماه آگوست 2014 توسط اخترشناس آماتور استرالیایی بنام تري لاوجوي کشف شد، در حال حاضر در صورت فلکی کبوتر و به سوی صورت فلکی خرگوش (جنوب صورت فلکی شکارچی) در حرکت است و سوژه‌ی مناسبی برای رصد با دوربين‌هاي دوچشمي ساده و تلسكوپ‌هاي كوچك محسوب می شود. البته در آسمان‌هاي تاريك و مكان‌هايي كه آلودگي نوري وجود ندارد نیز مي‌توان اين دنباله‌دار را با چشم غيرمسلح مشاهده کرد.

تصویری از دنباله‌دار لاوجوی و خوشه ی ستاره ای MK79
تصویری از دنباله‌دار لاوجوی و خوشه ی ستاره ای MK79

این دنباله دار در تاريخ 26 دسامبر در قدر 5.3 با دوربين دو چشمي و تلسكوپ‌هاي كوچك قابل رصد شد. در حال حاضر اندازه دنباله‌دار و اتمسفر درخشاني كه آن را احاطه كرده‌ 369 هزار كيلومتر تخمين زده‌ می شود. دنباله‌دار لاوجوی با گذر از صورت های فلکی کبوتر و خرگوش، از اواسط دی وارد صورت‌های فلکی نهر می‌شود و با گذر از کنار جبار مسیر خود را به سمت سرسو ادامه می‌دهد. این دنباله دار در روز 7 ژانویه 2015 (17 دی) از نزدیک زمین عبور خواهد کرد، فاصله‌اي برابر 70.2 ميليون كيلومتر و در آن زمان درخشان‌تر از هميشه ديده خواهد‌ شد.

مسیر حرکت دنباله‌دار لاوجوی تا پایان ژانویه 2015 در آسمان
مسیر حرکت دنباله‌دار لاوجوی تا پایان ژانویه 2015 در آسمان

ميزان درخشندگي اين دنباله‌دار در هفته اول ژانويه به اندازه قدر 4.6 خواهد بود، درخششي كه آن را به يكي از درخشان‌ترين اجرام كيهاني تبديل خواهد كرد و به این معناست که با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده است. لاوجوي در مسيري جنوب به شمال حركت مي‌كند، يعني تقريبا عمود بر استواي كيهاني، و اين به آن معني است كه ساكنان شمالي زمين ديد بهتري از آن خواهند‌ داشت. اگر موفق به مشاهده ی آن نشدید باید 8000 سال دیگر برای بازگشتش منتظر بمانید.

سمیر الله وردی  / سایت علمی بیگ بنگ

 منابع: nbcnews , apod , earthsky

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.