بیگ بنگ: تصویر جدید تلسکوپ هابل یک ستاره بنام R Sculptoris را نشان می دهد که یک غول سرخ است و در فاصله 1500 سال نوری زمین در صورت فلکی مجسمه ساز واقع شده است.

potw1501aa

به گزارش بیگ بنگ، مشاهدات اخیر نشان می دهد که ماده اطراف ستاره، قطعا یک ساختار مارپیچی را شکل می دهد- پدیده ای که احتمالا به دلیل یک ستاره همدم در حال چرخش به دور ستاره ایجاد می شود. سیستم هایی با چندین ستاره اغلب به شکل غیر عادی یا غیر قابل تشخیصی دیده می شوند، به همین ترتیب در طیف قابل توجه در تصاویر هابل به شکل سحابی سیاره ای و عریض تر به نظر می رسند.

این ستاره یک مثال از ستاره های نوع غول پیکر (AGB) میباشد. همه ستاره ها با جرم اولیه حدود هشت برابر خورشید در نهایت در مراحل آخر زندگی خود به غول سرخ تبدیل می شوند. آنها شروع به سرد شدن و از مقدار زیادی از جرمشان را در یک باد متراکم پی در پی که از درون ستاره به بیرون جریان می یابد، از دست می دهند.

این از دست دادن ثابت ماده که از این غول سرخ پراکنده می شود، سهمی عمده از مواد خام گرد و غبار و گازی است که به شکل گیری نسل جدیدی از ستاره ها و سیاره ها کمک می کند. این تصویر نشان می دهند که تا چند میلیارد سال آینده چه اتفاقاتی مشابهی برای خورشید ما رخ خواهد داد، همچنین به ستاره شناسان برای درک چگونگی توزیع عناصری که ما از آنها ساخته شده ایم و در سراسر کیهان پخش شده اند کمک شایانی می کند. سیاهچاله مرکز تصویر بطور مصنوعی پوشانده شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ رامین فخاری – منبع: spacetelescope.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.