بیگ بنگ: مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که نخستین مکالمات انسان باستان زمانی شکل گرفته که بشر شروع به ساخت ابزار سنگی کرده است. در واقع، ساخت ابزارها عامل اصلی تکامل زبان در بشر بوده است.

ancient-humans-recycling-537x383به گزارش بیگ بنگ، نتایج یافته‌های تیمی بین‌المللی از دانشمندان به رهبری محققی از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نشان می دهد، نخستین مکالمه بین اجداد انسان درباره ابزارسازی با سنگ بوده و احتمالا 2.5 تا 1.8 میلیون سال پیش رخ داده است. این مطالعه با استناد به شواهد نشان می‌دهد که ساخت ابزارهای سنگی به تکامل زبان در بشر و آموزش در میان اجداد انسان ماقبل تاریخ در دشت بی‌درخت آفریقا کمک کرده است.

توماس مورگان، رئیس این پروژه تحقیقاتی گفت: «حدس می‌زنیم که استفاده از ابزارها، به تکامل زبان منجر شده و کلماتی که نخستین بار بشر به زبان آورده، در مورد این ابزارها بوده است و استفاده از اصوات یا حرکات برای مفاهیم غیراحساسی همانند بله یا خیر، اینجا، آنجا، خوب و بد در دورانی شکل گرفته که انسان برای انجام کارهایش از ابزارهای دست‌ ساخته‌ استفاده می‌کرده است».

این موضوع نشان می‌دهد ارتباط بین قدیمی‌ترین اجداد انسانی احتمالا بسیار پیچیده‌تر از آنچه تصور می‌شد، بوده و این که ساخت ابزار به تکامل انسان کمک کرده است. به گفته دانشمندان، اُلْدُوایی به دورانی برمی‌گردد که در آن، بشر قدیمی‌ترین ابزار سنگی را به‌ منظور برش ساخت. این ابزارها به احتمال زیاد توسط نسل هومو هابیلیس‌ها یا انسان ماهر و به احتمال کمتر توسط هومو رودولفنسی یا انسان رودولفی ساخته شده‌‌اند.

r1377462_19483064صنعت یا فرهنگ اُلْدُوایی، صنعت ساختن ابزارهای سنگی مبتنی بر تراشه و ابزارهای ساطوری است. تراشه‌ها و ساطورها از کوفتن چکشی سخت بر قلوه‌سنگی کوچک حاصل می‌آید. صنعت الدوایی کهن‌ترین صنعت شناخته‌ شده ساختن ابزار سنگی است. قدیمی‌ترین ابزارهای الدوایی شامل قطعاتی برای بریدن گوشت حیوانات می‌شود که از سنگ‌های سخت همانند بازالت یا سنگ چخماج درست شده‌اند.

قدمت صنعت ابزارسازی با سنگ الدوایی به 2.5 میلیون سال پیش برمی‌گردد، ابتدایی‌ترین نوع ابزارهایی است که بشر با دست خود ساخته است. این ابزارها از 1.8 میلیون سال پیش تاکنون یعنی از زمانی که بشر به دست‌ ساخته‌های آشولی- یکی از فرهنگ‌های پیش از تاریخ یا صنعت ساخت ابزار سنگی- و در نسل بعد از سنگ به ساخت ساطور روی آورد، بدون هیچ تغییری باقی مانده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهد اجداد انسان‌ها نیز مانند این دانشجویان، احتمالا از کلام برای آموزش این مهارت به یکدیگر استفاده کرده‌اند. نتایج این تحقیقات در nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: news.discovery

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. البته برطبق نظريه تكامل شاخه اي از انسانها نوين كه قادر به حرف زدن بودند و ظاهر فيزيك انها راست قامت بود در افريقا از انسانهاي ميمون نما جدا شد وجون از زندكي جنكلي در درختان جداشدند وبه زمين با نهادند و به اطراف زمين مهاجرت كردند واين براي دانشمندان هنوز سؤال است كه جكونه به اين سرعت انسان تكامل بيدا كرد وطبق اموزهاي ديني خداوند انسان افريد و اكر طبيعت را فقط درنظر بكيرم واقعا بي منطق است واين خداوند است كه حيات را فقط در زمين و طي جهار ميلياد سال به اينجا رسيد و حتي دوره هايي بوده كه دران دوران انفجار تكامل كياهان وموجودات دريايي وخشكي بوده وجندين بار زمين از حيات تهي مي شود ودوباره شروع مي شود دبس شاهد اين جريان هستيم كه انسانها مي بايست دراين دوره به تكامل برسد ودراين دوره است انسانها در طبيعت واب وهوا و اختراعات دست دارند و روزي مي رسد كل كاينات را دراختيار خودشان در مي اورند واكر روزي ابزار سنكي مي ساختند حالا بجنان دستاوردهايي طي بانصد سال وخصوص صدسال اخير دست بيدا كرده اند كه جهار ونيم ميليلرد سال كذشته اين جند صد سال فقط جندثانيه است وخلاصه خالق هستي اكر دست اندر كارنبود هركز اين انسان به اينجا نمي رسيد