1368695965

تیمی از دانشگاه تل آویو و مرکز هاروارد اسمیتسونین به تازگی با استفاده از نظریه نسبیت خاص اینشتین یک سیاره جدید کشف کرد. این یک روش جدید برای شکار سیارات بیگانه است .این روش بدلیل سه اثر کوچکی که هنگام چرخش سیاره به دور ستاره اش به طور همزمان رخ می دهد بسیار هیجان انگیز و جالب است.

اثر اول «پرتو،Beaming» اینشتین باعث می‌شود ستاره هنگامی‌که به ما نزدیک‌تر می‌شود درخشش بیشتری پیدا می‌کند و برعکس هنگامی که از لحاظ ظاهری دورتر می‌شود، نور آن هم کم‌تر می‌شود. این اثر چیزی شبیه به اثر دوپلر است، اثر دوپلر نسبیتی! که در آن حرکت نسبی ستاره و سیاره بر میزان درخشش دریافتی ما اثرگذار است. اثر دوم علاوه بر اینکه نیروی گرانش ستاره بر سیاره وارد می‌شود، سیاره هم اثرات کشندی بر ستاره‌ی خود دارد. به طوری‌که ستاره‌ی مادر بسیار اندک کِش می‌آید و حالتی تخم‌مرغی شکل می‌یابد. هنگامی‌که به این تخم‌مرغ از پهلو نگاه کنیم از آن‌جایی که سطح بیشتری از ستاره دیده می‌شود، درخشان‌تر هم به نظر می‌رسد. سومین اثر کوچک مربوط نور بازتاب‌شده‌ی خود سیاره است.
130513152840-large
این تصویر هنری کپلر-76b را به دور یک ستاره از نوع F واقع در 2000 سال نوری از زمین و در صورت فلکی ماکیان نشان می دهد.

“سیاره انیشتین،” به طور رسمی بعنوان کپلر-76b شناخته می شود، و گونه ای از سیاره “مشتری داغ” است که به دور ستاره اش در هر 1.5 روز می چرخد. قطر آن حدود 25 درصد بزرگتر از مشتری است و وزن آن دو برابر آن است. ستاره این منظومه از نوع F است و حدود 2000 سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ماکیان قرار دارد.

این سیاره به ستاره ی خود قفل شده است، همیشه یک سمت آن به سمت ستاره اش میباشد .مانند قفل گرانشی ماه نسبت به زمین. دمای این سیاره 3600 درجه فارنهایت میباشد. و جالب این میباشد که جریان بادهای شدید این سیاره گرما را به جای جای آن منتقل می کند.
با وجودی که این روش جدید تاکنون سیارات شبیه زمین را کشف نکرده اما فرصت بی‌نظیری برای کشف این دسته از سیارات را در اختیار ستاره شناسان قرار می دهد. بر خلاف جستجوها براساس سرعت شعاعی، در این روش نیازی به طیف سنجی با دقت بالا نیست. همچنین در این روش برخلاف روشهای قبلی نیازی به هم ترازی دقیق ستاره و سیاره که از زمین دیده می شد، نیست.

Read More : http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/05/einsteins-planet
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130513152840.htm

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه