بیگ بنگ: ستاره شناسان بنیاد ملی علوم با استفاده از آرایۀ تلسکوپ(VLA) یک فعالیت عجیب و پر انرژی را در “کهکشان فنجان چای” مشاهده کردند، این مشاهدات بینش ِ مهمی در مورد سیاهچاله های بزرگ و تاثیر فاجعه بارشان در کهکشان ِ محل اقامتشان ارائه می دهد.

Teacupgalaxyبه گزارش بیگ بنگ، به نظر می رسد سیاهچاله های پرجرم محل انفجار گرما و گاز در کهکشان ها هستند، در نتیجه انتقال گاز ستاره سازی نمی تواند بیشتر ادامه یابد. دو نوع عمده ی کهکشان های مارپیچی، غنی از گاز و فعالیت شکل گیری ستارگان هستند و کهکشان های بیضوی پرجرم خالی از گاز و فعالیت ستاره سازی بسیار اندک می باشند. دانشمندان فکر می کنند که جت های قدرتمند و بادهای ستاره ای که به وسیله ی سیاهچاله های پرجرم مرکز کهکشان ها انرژی می گیرند، ماده خام مورد نیاز برای ستاره سازی را از بین می برند.

برای سالها دانشمندان شواهد مستقیم این رویداد را از طریق تلسکوپ های رادیویی در کهکشان های بسیار پر نور، مشاهده کردند. این نور نادر کهکشان ها بندرگاه جت های قدرتمندی است که توسط سیاهچاله ها شکل می گیرند که گازهای اطرافشان را شخم می زنند. در هر حال برای درک اینکه چگونه همه کهکشان ها در جهان ما شکل می گیرند، نیاز داریم تا بدانیم که این فرآیند های مشابه در کهکشان های کمتر افراطی نیز می تواند رخ دهد. بعنوان بخشی از این مطالعات، کهکشان J1430+1339 که به کهکشان فنجان چای نیز معروف است و در فاصله 1.1 میلیارد سال نوری زمین قرار دارد، مورد نظر قرار گرفت. زیر این کهکشان با یک سیاهچاله ی مرکزی فعال کاندید بسیار خوبی برای این نوع فعالیت خشن کیهانی میباشد.

مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل نشان داد؛ کهکشان فنجان چای یک کهکشان بیضوی شکل است اما گازهایی که در فرآیند ستاره سازی اش هستند این کهکشان را احاطه کرده اند. مشاهدات آرایه تلسکوپی VLA نیز نشان می دهد، حبابی 30 تا 40 هزار سال نوری از هسته اصلی این کهکشان گسترش یافته و ساختارهای جت مانند کوچکی به اندازه ی 2000 سال نوری در آن وجود دارد. این ساختارهای جت مانند در نقاطی شامل گازهایی هستند که با سرعت بالای 1000 کیلومتر در ثانیه در حال چرخش می باشند. مشاهدات رادیویی تایید می کند، سیاهچاله ی مرکزی طوفانی را در مرکز این کهکشان با جت های پر انرژی و چرخان درون گازها هدایت می کند که شبیه یک فرآیند بسیار نادر می باشد. این فرآیند در کهکشان فنجان به این معنی است که جت های سیاهچاله ماده ی ستاره سازی را حذف و نابود می کنند و همین عامل مانع از تشکیل ستاره های جدید در این کهکشان می شود. نتیجه ی این یافته ها در مجله اختر فیزیک منتشر شده است.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ –منبع: dailygalaxy.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.