بیگ بنگ: دانشمندان ژاپنی موفق شدند سلول‌های بنیادی جنینی انسان را به ساختار سه‌بعدی مشابه مخچه تبدیل کنند.

artificial-brain-670به گزارش ایسنا، گرچه ساختار تولیدشده‌ مدت زیادی در محیط آزمایشگاهی دوام نیاورد، اما گامی مهم در تولید مغز مصنوعی به شمار می‌آید؛ این موفقیت در حالی انجام شد که تیم‌هایی از دانشمندان سراسر دنیا در تلاش برای تولید بافت زنده، مدارهای سیلیکونی و الگوریتم‌های کامپیوتری با هدف تولید مولفه‌ای هستند که بتواند مسؤولیت‌های ماده خاکستری مغز را انجام دهد.مخچه، بخشی از مغز و مسؤول اعمال حرکتی و دریافت اطلاعات از حس‌هاست.

در این میان، «پروژه مغز انسان» با بودجه 1.2 میلیارد دلاری و متعلق به اتحادیه اروپا به مدت یک دهه در حال انجام است؛ این پروژه شامل 183 دانشمند ارشد از 24 کشور است که ماموریت آن‌ها شبیه‌سازی و نقشه‌برداری از مغز انسان، طراحی فناوری‌های کامپیوتری الهام‌گرفته از مغز و کنکاش بیماری‌های مغز انسان گزارش شده است.

همچنین، در کالیفرنیا شرکتی نوپا و کوچک به نام Brain Corporation در حال تولید نرم‌افزاری است که امکان آموزش‌دادن انجام مسؤولیت‌هایی مانند خالی‌کردن ظرفشویی، تاکردن لباس‌ها یا برداشت توت‌ را فراهم می‌کند و می‌تواند جایگزین کارگران در کارگاه‌ها شود. مغزهای نرم‌افزاری به کار رفته توسط ربات‌هایی از این دست به آنها فقط امکان انجام‌ دادن کاری را می‌دهد که برای آن آموزش دیده‌اند؛ چنین ربات‌هایی به آموزش و نه تصمیم‌گیری پیچیده متکی هستند.

افزون بر این، تعدادی از مهندسان علم رباتیک در حال توسعه نرم‌افزار‌های پیچیده‌ای هستند تا با استفاده از آنها ربات‌ها بتوانند صحبت کنند، اجسام را گروهبندی کنند یا این که موسیقی بنوازند. با این حال، این ربات‌های تحقیقاتی با موانعی در انجام تعدادی از مسؤولیت‌ها روبرو هستند که مغز انسان‌ به آسانی می‌تواند آنها را انجام دهند. از جمله این مسؤولیت‌های چالش‌برانگیز می‌توان به تشخیص‌دادن صدای انسان یا علائم چهره اشاره کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: news.discovery

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه