بیگ بنگ: بتازگی خبر رفتن گروهی از فضانوردان به مریخ پخش شده است. این فضانوردان در قالب گروهی به سیاره ناسازگار مریخ سفر خواهند کرد که این سفر در حال تحقق یافتن است. اجازه دهید واقعه بینانه بررسی کنیم که آیا بخت و شانس یاری خواهد کرد تا دو دهه آینده انسان به سیاره سرخ برود؟

space-utah_custom-1305f6e06f4a1ea2eab36d41a2f1c5cb8d70cffc-s800-c85به گزارش بیگ بنگ، ماری لین دیتمر مشاور هوافضا در واشنگتن می گوید: مردم نمی دانند که تحقق این رویا چقدر مشکل است. فاصله بین سیاره زمین و مریخ و همچنان چالش ها و پیچیدگی رفتن به مریخ واقعا بسیار زیاد است. خانم دیتمر به گوشه ای از مشکلات و چالش ها نیز اشاره کرد: یک و نیم سال طول خواهد کشید تا انسان از زمین به مریخ برسد و این نیازمند داشتن حجم زیادی مواد غذایی و اکسیژن است. سپس سوالی که مطرح می شود این است که چطور در سیاره ای با اتمسفر نازک فرود آییم. حال اگر  بتوان به سطح مریخ فرود آمد، اولین اهالی مریخ با مشکلاتی بیشتری روبرو خواهند شد از تشعشعات سرطان زا گرفته تا گرد و خاک که یکی از بزرگترین مشکلات موجود در مریخ است.

باس لنسدروپ مدیر پروژه مارس وان
باس لنسدروپ مدیر پروژه مارس وان

پروژه ی مارس وان تصمیم دارد سیاره مریخ را تا سال 2025 قابل سکونت کند. باس لنسدروپ مدیر پروژه مارس وان مهندس مکانیک است که بر روی انرژی باد کار کرده است. رویای رفتن به مریخ را باس لنسدروپ 20 سال پیش در ذهن می پروراند هنگامی که تصاویر سیاره سرخ ارسال شده توسط ناسا او را حیرت زده می کرد. لنسدروپ گفت: به دلایلی نمی توانم توضیح دهم، من می خواستم به مریخ بروم و زیست گاهی برای انسان ها در آنجا بسازم.

لنسدورپ باور دارد هزینه سفر تامین خواهد شد چون این یک نمایش رسانه ای خواهد بود و همه دوست خواهند داشت تا این ماجراجویی را تماشا کنند. مارس وان قصد دارد برنامه ی تلویزیونی بسازد که حمایت مالی شود و تبلیغات نیز دارد. لنسدورپ می گوید: ما انتظار داریم ارزش و بهای این سفر به اندازه 10 بازی المپیک که حدود 45 میلیارد دلار است برسد.

جاسون کروسان مدیر اکتشاف سیستم های پیشرفته در ناسا گفت: ما در حال بررسی سیستم های مختلف امروزی هستیم تا از مدار زمین و ایستگاه بین المللی فضایی به اعماق فضا و بسوی مریخ سفر کنیم. اما روبرت زوبرین مهندس هوافضا چنین اعتقادی ندارد و می گوید: برنامه سفر انسان به مریخ ناسا چیزی جز گزافه گویی بیش نیست. زوبرین افزود، ناسا راکت بزرگ با کپسول کوچک می سازد اما اجزای کلیدی مثل اتاقک سکونت فضایی که نیاز مبرم برای ماموریت دراز مدت است در کجا کار گذاشته می شود؟ آنها حتی برنامه ای ندارند، این فقط پرحرفی است.

زوبرین ادامه داد: هیچکس نمی تواند آینده را پیش بینی کند ولی قویترین ابتکار بدست اسپس ایکس است. اسپس ایکس اولین شرکت خصوصی است که کپسول روباتیک دارد و با سازمان فضایی بین المللی همکاری می کند. ایلان ماسک موسس شرکت اسپس ایکس می باشد و زوبرین درباره اش می گوید: ماسک هزینه صنعت فضاپیماسازی را به اندازه یک دهم هزینه که ناسا و دیگر شرکتهای خصوصی هوافضا برای ساخت فضاپیما مصرف می کند توسعه داد. به علاوه او خیلی به مریخ مشتاق است و نظر و عقیده اش را درباره ی اینکه شرکت اسپس اکس را برای کمک به یافتن زیستگاه فراتر از زمین تاسیس کرده است پنهان نمی کند.

marsایلان ماسک در یک ویدیو در مورد سفر به مریخ گفت: من فکر می کنم آینده ای که در آن بشریت به تمدن بی حد و حصر و کاوش ستارگان دست یابد آینده ای باورنکردنی و افسانه ای خواهد بود. ماسک در مصاحبه با روزنامه وال استریت گفت: این چیزی است که می خواهیم اتفاق بیفتد. او پیش بینی کرده است اسپس ایکس 10 تا 20 سال دیگر توان ارسال انسان به مریخ را خواهد داشت. او همچنین افزاید: امیدواریم در سال 2015 از پروژه ای برای ارسال تعداد بیشتر انسانها به مریخ پرده برداری کنیم.

ترجمه: محمد همایون امیری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: NPR

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.