بیگ بنگ: نوروز را خدمت دوستاران علم و دانش تبریک عرض می کنیم و سالی سرشار از موفقیت و شادکامی را برای همراهان بیگ بنگ آرزومندیم، با نخستین خبر در سال جدید همراه ما باشید. مهارتهای بسیاری در دهه دوم زندگی به اوج می رسند؛ بسیاری از مهارتهای ورزشی، هنری و حافظه ای ما با رسیدن به 30 سالگی پایان پذیرفته و باور بر آن است که قابلیتهایی چون تفکر سرپایی یا یادآوری سریع اطلاعات زایل می شوند.

MTI4Nzg2NTU5NTg2NTg0NTg2به گزارش بیگ بنگ، پژوهش جدید اما نشان داده است که تمامی جوانب هوش، به یک شکل پیر نمی شوند و در عین حال که برخی جنبه ها هنگام دبیرستان و دانشگاه به اوج خود می رسند، برخی دیگر پس از 40 سالگی رشد می یابند. جهت بررسی تغییرات هوش با سن و سال، روانشناسان مؤسسه فنی ماساچوست(MIT) و بیمارستان عمومی ماساچوست به آزمایش روی 48,537 نفر بین 10 تا 89 سال پرداختند.

اینکار از طریق دو وبسایت gameswithwords.org و testmybrain.org، با آزمایش روی زبان، ضریب هوشی (‪‎IQ) و حافظه و با اندازه گیری مهارتهای عاطفی-شناختی، حافظه فعال، عددی و لُغوی انجام گرفت. آنها دریافتند که بر اساس تعریف شما از هوش، مهارتها در برهه های متفاوت عمر افراد اوج می گیرند. در حالی که مهارتهای عددی و کدگذاری نشانه ای در جوانان حدود 19 تا 20 ساله بهتر بودند، حافظه فعال در نیمه 20 سالگی و نیمه 30 سالگی، پیش از شروع به زوال، در اوج می باشند.


با وجود آنکه در دهه سوم زندگی، تشخیص احساسات افراد تنها با توجه به شکل نگاه آنها رشد یافته است، این مهارت تا 48 سالگی افزایش می یابد. مهارتهای لغوی تا دهه های 6 و 7 بالا رفته و سپس بی هیچ نشانه ای رو به زوال می گذارند. نتایج این تحقیق با تأکید بر اوجگیری بخشهای مختلف هوش در زمانهای مختلف عمر، در مجله Psychological Science انتشار یافته است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: psmag

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.