بیگ بنگ: ستاره شناسان دانشگاه صنعتی چالمرز با استفاده از تلسکوپ غول پیکر آلما یک میدان مغناطیسی قدرتمند را در نزدیکی یک سیاهچاله ی دوردست مشاهده کردند.

astronomersrبه گزارش بیگ بنگ، یک تیم پنج نفره از دانشگاه چالمز یک میدان مغناطیسی بسیار قوی در هسته ی مرکزی یک کهکشان مشاهده کردند که بسیار به افق رویداد سیاهچاله غول پیکر نزدیک است. این مشاهده جدید به ستاره شناسان به درک ساختار و شکل گیری این مراکز عظیم در کهکشان ها و جت های دوقلوی پلاسمایی که از آنها خارج می شوند کمک خواهد کرد. تاکنون میدان های مغناطیسی ضعیف در فاصله چندین سال نوری تشخیص داده شده بود، اما در این مطالعه دانشمندان با استفاده از رصد خانه فضایی اونسالا در سوئد و تلسکوپ آلما سیگنال های مستقیم رها شده از یک میدان مغناطیسی بسیار قدرتمند که به افق رویداد سیاهچاله ای غول پیکر در کهکشان دور دست PKS 1830-21 نزدیک بود را مشاهده کردند، این میدان مغناطیسی در جایی که ماده ی سیاهچاله به شکل جت افزایش می یابد قرار دارد.

تیم تحقیقاتی، قدرت میدان مفناطیسی را با مطالعه روشی که نور در هر قطب سیاهچاله حرکت می کرد، اندازه گیری کردند. به گفته ی ایوان مارتی ویدال نویسنده این پژوهش: “قطبش یکی از ویژگی مهم نور است و در زندگی روزانه در عینک های سه بعدی در سینما نیز بکار می رود. زمانی که قطبش بطور طبیعی شکل می گیرد، می تواند برای اندازه گیری میدان مغناطیسی بکار رود، زمانی که نور قطب خود را عوض می کند، از طریق میدان مغناطیسی متوسط حرکت می کند.”


ستاره شناسان با اعمال تکنیکی جدید و توسعه داده های آلما و یافتن منبع قطبش(چرخش قطبی) اشعه آمده از مرکز کهکشان PKS 1830-211 دریافتند این جرم چرخش داشته است. میدان های مغناطیس که به چرخش فارادی معروف هستند، باعث چرخش قطبی در طول موج های مختلف می شوند. مسیر هر چرخش بستگی به طول موجی دارد که میدان مغناطیسی آن ناحیه را نشان می دهد. مشاهدات آلما با تاثیر طول موج 0.3 میلی متری که کوتاه ترین طول موج در مطالعه بود، مورد استفاده قرار گرفت؛ این طول موج اجازه می دهد تا ناحیه ای که به سیاهچاله مرکزی کهکشان بسیار نزدیک است مورد مطالعه قرار گیرد.

تحقیقات اولیه در طول موج های بلند انجام شده بود، به گفته ی محققان تنها طول موج میلیمتری کوتاه می تواند از ناحیه نزدیک به سیاهچاله گذر کند، طول موج های طولانی تر جذب می شوند. دانشمندان با بررسی ها سیگنال های چرخش قطبی را یافتند که صدها برابر طولانی تر از بیشترین مقدار یافت شده در کیهان بود. این مطالعات در آینده می تواند به دانشمندان برای درک بهتر اتفاقاتی که در مجاور سیاهچاله ها می افتد، کمک کند. نتایج این پژوهش در شماره 16 آوریل 2015 مجله ی science منتشر شده است.

مترجم: رامین فخاری / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.