بیگ بنگ: محققان ناسا تصویری جدید از ارتفاع 4400 کیلومتری سطح سیاره ی کوتوله سرس که توسط فضاپیمای “سپیده دم” (dawn)، به ثبت رسیده را منتشر ساختند.

تصویر جدید سرس که از ارتفاع 4400 کیلومتری با رزولوشن 400 متر در 400 متر برای هر پیکسل به ثبت رسیده است.
تصویر جدید سرس که از ارتفاع 4400 کیلومتری با رزولوشن 400 متر در 400 متر برای هر پیکسل به ثبت رسیده است.

به گزارش بیگ بنگ، تصویر بالا در تاریخ 6 ژوئن 2015 مصادف (16 خرداد 1394) گرفته شده و در تاریخ 16 ژوئن 2015 (26 خرداد 1394)، در وبسایت رسمی ناسا منتشر شده است. دانشمندان ناسا در تاریخ ۱۳ ژانویه ی ۲۰۱۵ (23 دی 1393)، برای نخستین بار یک سری از نقاط نورانی در سطح این سیاره ی کوتوله را مشاهده کردند، اما ماهیت این نقاط نورانی همچنان برایشان نامشخص می باشد.

بسیاری از مردم فرضیه ای را مطرح ساخته اند که این نقاط روشن، آشکارا نشانه ای از تمدن بیگانه می باشند، اما دانشمندانی که بر روی ماموریت “سپیده دم” کار می کنند، معتقدند این نقاط نورانی، به احتمال زیاد یخ یا نمک انباشته شده می باشند. دانشمندان امیدوارند با نزدیک تر شدن هر چه بیشتر این کاوشگر، تصاویر دقیق تر بتواند اطلاعات بیشتری در مورد “سرس” ارائه کند.

تصویری جدید سرس که از ارتفاع 4400 کیلومتری ثبت شده است.
تصویری جدید سرس که از ارتفاع 4400 کیلومتری ثبت شده است.

به گفته ی محققان، سیاره ی کوتوله سرس میلیون ها سال پیش گرمتر بوده و احتمالا می توانست از حیات پشتیبانی کند، درجه ی حرارت کنونی سطح سرس، در طول روز حدوداٌ به منفی 73 درجه سانتی گراد و در طول شب به منفی 143 درجه سانتی گراد می رسد. سیاره ی کوتوله سرس، در مدار خط استوا دارای قطر 963 کیلومتر (599 مایل) و در مدار قطبی دارای قطر 891 کیلومتر (554 مایل) می باشد و بنابراین سرس همانند زمین و سیارات دیگر، در مدار خط استوا نسبت به مدار قطبی، پهن تر است.

هنگامی که کاوشگر “سپیده دم”، به نزدیک ترین مدارش تا سطح سرس برسد، آنگاه دانشمندان قادر خواهند بود، سطح این سیاره ی کوتوله را 36 بار دقیق تر از حال حاضر مشاهده کنند، بنابراین ما در نهایت قادر خواهیم بود که هر چیزی بر سطح سرس به خصوص نفاط نورانی مرموز را، بهتر مشاهده و شناسایی کنیم. سرس، سیاره ای کوتوله میباشد و در کمربند سیارکی بین مدار مریخ و مشتری واقع شده است.

ترجمه: آرش عزیزیان / سایت علمی بیگ بنگ

منابع و جزییات بیشتر: people , NASA , universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام بنظرم جيزي عجيبي است وبنظرم از اثابت جسم براقي مانند شهاب يخي ويا موادي ديكر دلالت دارد كه اين شكل خاص رابوجود اورده