Opportunity-Route-map-Sol-3330c_Ken-Kremer

در این مطلب به خبرهای جدیدی که پیرامون سیاره مریخ و مریخ نوردهای فعال آن “فرصت” و “کنجکاوی” ، پرداخته می شود.آیا این مریخ نوردها در نهایت می توانند رازهای سر به مهر سیاره سرخ را بر ملا کنند؟

کشف آب شرب در مریخ؟

ناسا اعلام کرد کاوشگر فرصت (Opportunity) به شواهد جدیدی از وجود آب اولیه بر روی مریخ دست یافته که احتمالا قابل شرب بوده است. کاوشگر فرصت که انرژی مورد نیاز خود را از پنل های خورشید تامین می کند 10 سال است که به مریخ رفته و هنوز به خوبی کار می کند.
این مریخنورد که در دهانه ی اندیور (Endeavour) و بررسی تکه سنگ کوچکی به نام Esperance بیش از سه سال زمان صرف کرد، در تازه ترین خبر و پس از آنالیزهای صورت گرفته توسط فرصت نشان می دهد، این سنگ حاوی خاک رس تشکیل شده از آب غیر اسیدی است. مریخ نورد فرصت موفق به کشف نشانه ای از آب قابل شرب در گذشته باستانی مریخ شده است که از احتمال وجود حیات در این سیاره پشتیبانی می کند.
“استیو اسکوایر” مجری این تحقیقات از دانشگاه کورنل گفت: این شواهد قدرتمندی است که حاکی از آن است که آب با این سنگ ها در تعامل بوده، شیمی آن را دستخوش تغییر قرار داده و کانی شناسی آن را به شیوه قابل توجهی تغییر داده است.

PIA17074
وی این تحقیقات را به عنوان یکی از مهمترین ماموریت های فرصت طی یک دهه ی حضور خود در مریخ توصیف کرد چرا که شیمی بسیار متفاوتی را نسبت به اکتشافات پیشین درباره وجود آب روی سیاره ای نشان می دهد که اکنون کاملا خشک است.
دانشمندان معتقدند، زمانی آب بسیار زیادی بر روی مریخ جریان داشته و از میان صخره ها، سنگ ها و برخی شکستگی ها می گذشته و غلظت غیرمنتظره ای از رسوب را بر جا گذاشته است.دهنده اثری از نوعی آب قابل آشامیدن است که در یک میلیارد سال نخست عمر مریخ بر روی آن جریان داشته است.

مقصد بعدی کنجکاوی؟

بر اساس اعلام ناسا با اتمام تحقیقات علمی مریخ نورد کنجکاوی ( curiosity ) در سایت فرود، دور جدید راهپیمایی این کاوشگر در مریخ به زودی آغاز می‌شود ،سایت فرود مریخ نورد کنجکاوی دهانه گیل است که ابعادی کوچک‌تر از یک زمین فوتبال دارد و این مریخ نورد در این سایت دو نمونه حفاری در دل سنگ‌های مریخ و آنالیز پودر آنها انجام داد.
حداکثر سرعت مریخ نورد کنجکاوی که 900 کیلوگرم وزن دارد به اندازه ی 1.5 اینچ در ثانیه (0.038 متر در ثانیه) است و در مدت یک دقیقه تنها 2.2 متر می‌پیماید.

6a00d8341bf7f753ef0192aace964f970d
کوه شارپ (Mount Sharp) با ارتفاع پنج هزار و 471 متر از سطح سیاره مریخ، اصلی‌ترین هدف اکتشافی کنجکاوی مطرح می‌شود و محققان معتقدند که این منطقه پاسخگوی بسیاری از سوالات بی پاسخ در خصوص محیط و وجود حیات احتمالی در تاریخچه باستانی این سیاره است.سفر به کوه شارپ با توجه به سرعت کم مریخ نورد کنجکاوی چندین ماه به طول خواهد انجامید.

Read More : http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2338874/Has-DRINKABLE-water-Mars-Expedition-rover-Opportunity-finds-signs-flowed-there.html

http://www.weather.com/news/science/space/curiosity-rover-moving-toward-mars-mountain-20130606
http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/06/nasa-curiosity-rover-heads-for-mount-sharp-will-it-reveal-history-of-how-mars-climate-changed.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.