بیگ بنگ: رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری سوهو(SOHO) حدود 20 سال است که خورشید را زیر نظر گرفته است. از آن زمان، تاکنون فعالیت های خورشید مرتبا افزایش و کاهش می یابد. این تلسکوپ اشعۀ فرا بنفش تصاویری از تاج خورشیدی در این 20 سال ثبت کرده که در زیر قابل مشاهده هستند.

20_SOHO_views_of_the_Sun_node_full_image_2به گزارش بیگ بنگ، اتمسفر زمین بیش از 75 درصد از تابش فرا بنفش خورشید را مسدود می کند و نور فرابنفش شدیدش را به طور کامل جذب می کند که این باعث جلوگیری از تابش مستقیم به سطح زمین می شود. تصاویر منحصر به فرد فضاپیمای سوهو ترکیبی از گاز با دمای حدود 2 میلیون درجه سانتیگراد در جو خورشید را نشان می دهد، این جو در کلمه لاتین به عنوان تاج شناخته می شود و بیش از میلیون ها کیلومتر در خورشید گسترش پیدا می کند.

باد خورشیدی ذرات تاج را با خود حمل می کند، اگر جریان شتاب دار ذرات به زمین برسد و برخورد کنند، می توانند صفحه نمایشی رنگارنگ از شفق قطبی را پدید بیاورند. در این ترکیب بالا، تصاویر روشن تر نشان دهنده ی زمانی است که فعالیت ِ خورشیدی بیشتری وجود دارد. این فعالیت ها توسط میدان مغناطیسی خورشید رانده می شوند و یک دوره 11 ساله را طی می کند. درخشان ترین تصاویر در زمان حداکثر انرژی خورشیدی رخ می دهد، در این اوقات میدان مغناطیسی خورشید بسیار پر انرژی است، تغییر پیکربندی و آزاد کردن انرژی، تا حدودی به شکل اشعه ماوراء بنفش در فضا بستگی دارد.

latest1درجه حرارت بالای تاج خورشید هنوز برای فیزیکدانان یک معماست. چون سطح روشن خورشید فقط 5700 سلسیوس است، بنابراین نمی تواند به تاج خورشیدی تا بیش از یک میلیون درجه حرارتی دهد. اگر چه دانشمندان معتقدند، فعالیت های مغناطیسی ممکن است مسئول این حرارت باشد، اما مکانیزم دقیق هنوز در دست بررسی و کاوش قرار دارد. تصاویر جدید سوهو (SOHO) در اینجا قابل مشاهده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: ESA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.