بیگ بنگ: مریخ نورد کنجکاوی ناسا به طور رسمی سه سال است که به کاوش در مریخ می‌پردازد، ناسا به همین مناسبت دو ابزار جدید آنلاین که به علاقمندان امکان کاوش دقیق در سیاره‌ی سرخ را می دهد، معرفی کرده است.

این تصویر از کاوشگر کنجکاوی شن‌ها، ماسه‌های موّاج و سنگ‌ها را بر فراز تپه‌ها نشان می‌دهد. تک تک تصاویر ترکیبی را به وجود آورده در روزهای مریخیِ 952 و 953 از این ماموریت، یعنی در تاریخ 6 آگوست 2012 گرفته شده است.
این تصویر از کاوشگر کنجکاوی شن‌ها، ماسه‌های موّاج و سنگ‌ها را بر فراز تپه‌ها نشان می‌دهد. تک تک تصاویر ترکیبی را به وجود آورده در روزهای مریخیِ 952 و 953 از این ماموریت، یعنی در تاریخ 6 آگوست 2012 گرفته شده است.

به گزارش بیگ بنگ، نخستین ابزار « سفر ِ مریخی»(Mars Trek) نام دارد که تصویرهایی با رزولوشن بالا از مریخ را از 50 سال کاوش و بررسی ارائه می‌دهد، ابزار دیگر معرفی‌شده توسط ناسا «تجربه کنجکاوی» (Experience Curiosity) است که کاربران می توانند به سفر با مریخ نورد مشهور ناسا بر روی این سیاره و حتی در دست گرفتن کنترل آن به کاوش بپردازند.

ابزار سفر ِ مریخی، حاوی نقشه‌های محاوره‌ای از سطح مریخ است، به این ترتیب با آنها می‌توانید به بررسی جزئیات سطح این سیاره بپردازید؛ این ابزار دارای اطلاعات متنوعی در مورد سیاره ی مریخ است که توسط مدارگردهای: شناسایی مریخ و نقشه بردار سراسری مریخ جمع‌آوری شده‌ اند. در این برنامه بر روی سطح سیاره‌ی مریخ خودبه‌خود عملیات زوم صورت می‌گیرد، اما شما نیز با استفاده از ماوس می‌توانید کنترل زوم و جزئیات خاص را به عهده بگیرید.

exp__curiosityابزار تجربه کنجکاوی، نیز با استفاده از اطلاعات علمی جمع‌آوری شده از مریخ نورد کنجکاوی و مدارگرد شناسایی مریخ، اقدام به ایجاد محیط‌ های مریخ اطراف کنجکاوی کرده است. این نرم‌افزار به کاربران امکان می‌دهد بطور مجازی کنترل مریخ نورد کنجکاوی را در دست بگیرند و با ابزار، قطعات و چشم‌اندازهای سه بعدی سیاره سرخ آشنا شوند.

کاوشگر بدون سرنشین کنجکاوی در ششم اوت سال 2012 بر روی مریخ فرود آمد. ماموریت این سامانه، مطالعه زمین‌شناختی و اقلیم سیاره سرخ در نزدیکی دهانه گیل بود و این ماموریت تاکیدی ویژه بر جستجوی نواحی دارد که ممکن است زمانی یا اکنون میزبان حیات باشند. به گفته ناسا، کنجکاوی در طول اولین سال ماموریتش، به هدف اصلی خود برای تعیین امکان برخورداری مریخ از شرایط محیطی مناسب برای حیات میکروبی نائل شد. این مریخ‌نورد همچنین در دومین سال حضور خود به طی مسیر به سمت مسیرهای طولانی در تپه‌های پائین‌تر کوه شارپ پرداخت. برای دسترسی بیشتر به سایت NASA مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه