بیگ بنگ: فیزیک‌دانان خورشیدی توانستند نخستین نشانه‌های رصد مستقیم از علت پدیده ی گرمای تاج خورشیدی را که بالغ بر 70 سال از آن در دنیای علم اجتناب شده بود، کشف کنند.

20150824-hinode-figیافته‌های جدید می‌تواند چگونگی رسیدن تاج خورشیدی به دمای یک میلیون درجه‌ سلیسوس را که «مسئله گرمایش تاجی» نامیده می‌شود، شرح دهد. یک تیم تحقیقاتی از ژاپن، آمریکا و اروپا به رهبری دکتر جوتن اوکاموتو و پاتریک آنتولین، رصدهای وضوح بالای ماموریت هینود JAXA و ماموریت IRIS ناسا را ترکیب کردند. آنها توانستند نشانه‌های رصد شده از جذب تشدید کننده را شناسایی کنند. جذب تشدید کننده به فرآیندی گفته می‌شود که در آن، دو نوع از امواج هدایت شده توسط مغناطیس، تشدید شده و یکی از آنها را تقویت می‌کند.

محققان به بررسی نوعی امواج مغناطیسی پرداختند که می‌توانند درون یک رشته خورشیدی – ساختار رشته‌ای حاوی گازهای سرد و متراکم موجود در تاج خورشیدی- تکثیر شوند. این گروه دریافتند که رزونانس هدایت شده توسط مغناطیس به گرم شدن جو خورشید کمک می‌کند. تاج خورشیدی – لایه‌ی بیرونی جو خورشید – از گازهایی با دمای بالا به نام پلاسما تشکیل شده که دمای آن به چند میلیون درجه‌ سلیسوس می‌رسد.

1-banishingexpاز نظر منطقی انتظار می‌رود که لایه‌ بیرونی خورشید، قسمتی که دورترین فاصله تا هسته یعنی جایی که واکنش‌های هسته‌ای رخ می‌دهد، را دارد، سردترین بخش خورشید باشد؛ اما محققان می‌گویند که این لایه 200 برابر داغتر از فوتوسفر است که زیر این لایه قرار دارد. این تناقض که به مساله گرمایش تاجی موسوم است، فیزیکدانان نجومی را از آن زمان که دمای تاجی برای نخستین بار در حدود 70 سال قبل اندازه‌گیری شد، دچار سردرگمی کرده است.

به همین منظور محققان، تلاش دارند تا نشان دهند که چگونه قدرت چند ماهواره می‌تواند برای بررسی مسائل درازمدت فیزیک نجومی با هم ترکیب شوند و همچنین به عنوان یک نمونه برای سایر تحقیقاتی عمل کنند که به دنبال گرمایشی مشابه در سایر رصدهای خورشیدی به حل این معمای طولانی مدت کمک کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. من تو یک مستند شنیده بودم که علت گرمای تاج به خاطر صدای فوقالعاده زیاده… سطح خورشید علنا در حال جوشیدن و پر از حبابهای خیلی بزرگ به اندازه شهرهای خیلی بزرگ هستش که بالا میان سرد میشن و میترکن و میلیون ها تا از این حباب ها تو سطح خورشید به طور مداوم به وجود میان و میترکن و انرژی تولید شده توسط اینها به اندازه کافی هست که دمای سطح به میلیون ها درجه برسه

  2. خواهشا مطلبی در مورد ماهواره ( امیدوف ) بگذارید که با هزینه هنگفتی که برایشان ساختند چه شد .