بیگ بنگ: دانشمندان یازده موسسه علمی موفق به دیجیتال کردن نقشه‌ ژن‌های ۲.۳ میلیون گونه مختلف زیستی اعم از حیوانات، گیاهان، قارچ‌ها و میکروب‌ها شده‌اند. آنها نام این نقشه دیجیتال را «درخت زندگی» گذاشتند. به گفته این محققان این درخت، «طبقه‌بندی باز» مجموع هزاران نقشه (درخت)‌ دیگری است که توسط دانشمندان در طی چند قرن گذشته تهیه شده است.

150918180310_1_900x600در این نقشه که شبیه یک عکس کالیدوسکوپی از برج‌هایی با طیف رنگ‌های یک رنگین‌کمان است، آخرین نسخه دیجیتال نمودار حیات در کره زمین از آغاز به نمایش در آمده است. عمر گونه‌های زیستی این نمودار به سه و نیم میلیارد سال قبل می‌رسد. از آنجا که دانشمندان باور دارند که تمام گونه‌های زیستی در کره زمین منشا واحدی دارند، شناخت و فهمیدن اینکه چطور میلیون‌ها گونه حیاتی در کره زمین به هم مربوطند به آنها کمک می‌کند که نه تنها راه‌های کشاورزی بهتری پیدا کنند بلکه شناخت بهتری از میکروب‌ها و ویروس‌هایی مانند ایدز و ابولا هم بیابند.

کارن کرانستون، پژوهشگر ارشد این تحقیق و متخصص تبارشناسی زیستی در دانشگاه دوک، می‌گوید که شکاف بزرگی بین آنچه دانشمندان در خصوص رابطه بین موجودات زنده می‌دانند و آنچه تا به صورت دیجیتال موجود است وجود دارد. اکثر نقشه‌های حیات که در شاخه تبارشناسی زیست‌شناسی یافت می‌شود به صورت نسخه‌های کاغذی و با کیفیت نامناست برای چاپ در کتاب‌ها موجود هستند.

دکتر داگلاس سولیت استاد ژن‌شناسی دانشگاه فلوریدا گفت: «بیست و پنج سال قبل می‌گفتند که دست یافتن به این هدف (دیجیتال کردن تمام نمونه‌های حیاتی شناخته شده) امر غیر ممکنی است.» اما این گروه از محققان با نوشتن کدهای کامپیوتری و جمع کردن داده‌های موجود برای این پروژه که سه سال به طول انجامید، این امر را محقق کردند که در واقع تنها آغاز پژوهشی رو به جلو است.

موسسات زیادی برای تحقق این پروژه صدها ساعت وقت صرف کردند و هزاران نقشه موجود را از کتاب‌های مختلف جمع کردند، پیش نویس اولیه ی “درخت زندگی” از نزدیک به ۵۰۰ درخت کوچکتر در مطالعات قبلی انتشار یافته است. جزئیات این دستاورد علمی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا ارائه شده است. می توانید “درخت زندگی” را در اینجا مشاهده کنید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه