بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت تصویری زیبا و منحصر به فرد از یک کهکشان ِ دوردست شد، كهكشان مارپیچی NGC 4639 در فاصله 72 ميليون سال نوري از زمين در صورت فلكي سنبله  قرار دارد و یکی از 1500 کهکشانی است كه خوشه ی سنبله را تشکیل داده اند.

image_3329e-NGC-4639به گزارش بیگ بنگ، بازوهاي كهكشان NGC 4639 به واسطه نواحي ستاره‌سازي درخشاني مشخص شده‌اند، هر يك از اين جواهرات درخشان كوچك در واقع چند صد سال نوري فاصله دارند و صدها هزار ستاره جوان در آنها جای دارد. همچنین هاله‌ای روشن و نورانی به شکل مارپیچ حول مرکز کهکشان در چرخش است، دانشمندان دلیل چرخش گازهای مرکزی را وجود سياهچاله‌اي غول‌پيكر می دانند كه در دل اين كهكشان جای دارد و در حال بلعيدن این گاز و غبار میباشد.

اين سياهچاله به عنوان يك هسته كهكشاني فعال(AGN) شناخته مي‌شود و مي‌توان آن را از طريق ويژگي‌هاي طيف نوري ساطع شده از كهكشان و همچنين با كمك پرتوهاي ايكس ايجاد شده در نزديكي سياهچاله كه در اثر بلعيده شدن گازها توليد مي‌شوند، تشخيص داد. تلسکوپ فضایی هابل که 25 سال پیش به فضا پرتاب شد در این مدت میلیون‌ها عکس خارق‌العاده از اجرام کیهانی به زمین مخابره کرده و دید انسان را نسبت جهان هستی به کلی تغییر داده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: foxnews , sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. درود. تلسکپ جیمز وب که اینده به فضا پرتاب میشه تا چه عمقی از فضا را میتونه رسد کنه؟

    1. درود، تلسکوپ جیمز وب با قدرت آینه هایش و میدان دید عمیق ترش می تواند تولد نخستین کهکشان ها را مشاهده کند. این کهکشان ها حدود ۱۳٫۵ میلیارد سال پیش متولد شده و نور ناشی از تولد آنها همچنان در حال گریز از ما به واسطه انبساط عالم است، اما این تلسکوپ با تجهیزات مجهز نسبت به هابل توانایی گردآوری نور این اجرام را خواهد داشت.

  2. مرسی و عالی از مطالب جدید نجومی بازم بیگ بنگ عالی ترین سایت نجومی