بیگ بنگ: محققان آژانس فضایی اروپا اعلام کردند که یک زباله فضایی ناشناخته در روز 13 نوامبر(22 آبان) با زمین برخورد می کند. این شی دو متری که اطلاعات زیادی از آن در دست نیست احتمالا در اقیانوس هند فرود خواهد آمد اما دانشمندان علاقمند به شناسایی آن هستند.

314653اين تكه زباله فضايي كه WT1190F نام دارد پس از آنكه محققان مسير آن را در مدار آنسوي ماه گم كردند، دوباره كشف شده و زمان برخورد آن با زمين محاسبه شده‌ است. زباله فضايي كه در مسير برخورد با زمين قرار گرفته‌ فرصتي كم‌ نظير را براي مشاهده روند كامل برخورد در اختيار دانشمندان قرار داده‌ است. WT1190F كه چند هفته پيش توسط رصد‌خانه كاتاليناي دانشگاه آريزونا رصد شده‌،‌ در مسيري به شدت منحني و در فاصله‌اي برابر فاصله ماه تا زمين در حركت است و چگالي كم اين جسم نشان از توخالي بودن آن دارد.

برخی از اختر شناسان احتمال می دهند که این زباله فضایی شاید قطعه ای به جا مانده از یک موشک باشد که در ماموريت‌هاي آپولو در سفر به ماه، بازمانده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها این جسم در حدود ساعت 6:19 به وقت گرینویچ وارد جو زمین شده و در حدود 100 کیلومتری ساحل سریلانکا در دریا سقوط خواهد کرد. به نظر می رسد که قطر این جسم تنها چند متر باشد و هیچ خطری برای محدوده سقوط خود ایجاد نکند اما نمایش جالبی ایجاد خواهد کرد و برای چند ثانیه پیش از سقوط در آسمان خواهد درخشید.

earth-debris-largeزباله های فضایی اشیاء گوناگونی هستند که توسط انسان ها به وجود می آیند و بنا به دلایل مختلف از جمله از دست دادن کارایی شان، رها می شوند و در مدار زمین در حال گردش هستند. برآورد می شود که تعداد این اشیاء ده ها میلیون قطعه ریز و درشت در مدار اطراف زمین باشد و با توجه به سرعت حرکت آنها در فضا، امکان آسیب رساندن به ماهواره ها و سفینه های فضایی حتی توسط قطعات نسبتاً کوچک وجود دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: nature.com , sciencealert

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. من از مدیریت سایت باید یه تشکر فوق العاده بکنم. دمتون گرم
    در ضمن خواهش میکنم از فیزیک دان نظری “میچیو کاکو” ویو های بیشتر بزارید.

  2. از نفت کشتی های باری گرفته تا زباله های شیمیایی زباله های انسانی حتی ورود فاضلاب ها ی نزدیک به دریاها و … به دریا . موجودات پیچاره دریایی فقط آشغال فضایی رو کم داشتن بهشون لطمه بزنه !