بیگ بنگ: آبها بیش از دو سوم از سطح زمین را پوشانده اند، اما منشا دقیق آنها هنوز یک راز است، دانشمندان برای مدت طولانی مطمئن نبودند که آب در سطح زمین شکل گرفته باشد و یا شاید توسط شهاب سنگ ها و دنباله دارها آمده باشد. حال دانشمندان دانشگاه هاوایی با استفاده از ابزار میکروسکوپ یونی، سنگ هایی از جزیره بافین کانادا یافته اند که قسمتی از آبهای زمین را از ابتدا در خود حفظ کرده است.

 تصویری از کوه عسگرد در جزیره بافین کانادا که این سنگهای حاوی آب باستانی در آنجا کشف شده است.
تصویری از کوه عسگرد در جزیره بافین کانادا که این سنگهای حاوی آب باستانی در آنجا کشف شده است.

به گزارش بیگ بنگ، میکروسکوپ یونی به محققان اجازه می دهد بر روی تکه یخ ها در درون این سنگ های مهم تمرکز کنند و مقدار ناچیزی از آب را در نسبت هیدروژن به دوتریوم تشخیص دهند که سرنخ های با ارزشی از منشا آب را ارائه می کند. هیدروژن دارای جرم اتمی یک است، در حالی که دوتریوم بعنوان هیدروژن سنگین شناخته می شود و دارای جرم اتمی دو است. دانشمندان کشف کردند که این آب از انواع مختلف اجرام سیاره ای در سامانه ی خورشیدی است و نسبت هیدروژن به دوتریم مجزایی دارد.

سنگ های جزیره بافن در سال 1985 جمع آوری شدند و دانشمندان زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل آنها کردند، محققان می دانند که این سنگ ها جزیی از اعماق گوشته ی زمین هستند که به سطح زمین راه یافته اند و هرگز تحت تاثیر ورودی های رسوبی پوسته زمین قرار نگرفته و از زمان شکل گیری زمین دست نخورده باقی مانده اند، در نتیجه آب موجود در این سنگهای ابتدایی اطلاعات ارزشمندی از تاریخ اولیه زمین و جایی که آب از آن نشات گرفته را مشخص می کنند.

به گفته ی دانشمندان، بخشی از آب در زمین از ابتدا با آن بوده است.
به گفته ی دانشمندان، بخشی از آب در زمین از ابتدا با آن بوده است.

دانشمندان در این آب، مقداری دوتریوم یافته اند که به شدت نشان می دهد متعلق به زمین نیست، بلکه فقط در سیاره ی ما شکل گرفته و سپس سرد شده است. در عوض مولکول های آب در آن به احتمال زیاد توسط گرد و غبار اطراف دیسک خورشیدی، قبل از تشکیل سیارات، شکل گرفته و در طول زمان این گرد و غبار غنی از آب به آرامی به سمت هم کشید شدند و سیاره زمین را شکل دادند. حتی اگر مقداری از آب در اثر فرآیند گرمایی تشکیل سیاره تبخیر و از دست رفته باشد، این آب به اندازه کافی وجود داشت تا در زمین جان سالم به در برد و حفظ شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. به نظرم درهمان ابتدا هم در تمام سیارات آب یخ زده وجود داشته که اگر سیاره ای در مدار مناسبی از خورشید ( نه بسیار داغ نه بسیار سرد ) قرار میگرفت یخ های آن ذوب شده و آب مایع سطح سیاره را فرا میگرفت شبیه زمین . مثلا همین پولوتو را اگر همین الان بتوان به مداری مناسب با خورشید قرار دهیم نیمی از این سیاره را آب فرا میگیرد .

    1. از نظر شما هرچیزی که یخ زده از اب تشکیل شده؟؟اکثر گازهای الی ساده در اتر سرما و برودت بالا به شکل یخ سطح سیارات رو میپوشنند.تشکیل اب فرایند پیچیده و در دمایی بشدت بالا مانند خورشید باید انجام شود تا اکسیژن و هیدروژن اصطلاحا جوش بخورند و ملکول اب بوجود بیاید

      1. شما جوش هسته ای رو با پیوند ملوکولی اشتباه گرفتید.
        آب از دو عنصر متفاوت تشکیل شده. در ستاره ها عناصر متفاوت ساخته میشه.