بیگ بنگ: محققان دانشگاه سینگوا پکن راهکار جالبی برای رهایی از زباله های فضایی ارائه کردند. برای این منظور، محققان قصد دارند زباله های فضایی را به عنوان سوخت قابل استفاده ی فضاپیما مصرف کنند.

7109068_an-orbiting-garbage-collector-that-eats_fd1a5b03_mبه گفته ی محققان ناسا بیش از 500 هزار قطعه زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد که می توانند به سرعتی حدود 17500 مایل بر ساعت برسند، این زباله ها همواره توسط این سازمان تحت نظر قرار دارند. در واقع این شرایط، یک وضعیت اضطراری است، زیرا این زباله ها با چنان سرعتی در مدار زمین حرکت می کنند که حتی یک قطعه کوچک از آنها در صورت برخورد با یک ماهواره یا فضاپیما و یا زمین، موجب بروز خسارات بسیار جدی خواهند شد.

برای کمک به از بین بردن این مشکل محققان چینی یک ایده را توسعه دادند، به گفته ی آنها، ابتدا باید زباله ها را گرم کرد تا یونیزه شوند. سپس با استفاده از یک میدان مغناطیسی زباله ها را جابه جا کرد؛ برای انجام این کار از یک فضاپیما استفاده می شود که قادر است زباله هایی با ابعاد کوچکتر از 10 سانتیمتر را با استفاده از یک تور جمع آوری کند. این زباله ها درون یک آسیاب ساییده و پودر می شوند و در درون سیستم نیروی پیشران ریخته می شود تا یون های مثبت و منفی از یکدیگر جدا شوند. سپس یون های مثبت از درون یک میدان الکتریکی قوی عبور می کنند که با تولید رانش، آنها را از فضاپیما خارج می کند.

swiss-space-junk-pac-man-2015-07-06-01با استفاده از این شیوه به طور مستمر نوعی نیروی رانشی ایجاد می شود که فضاپیمای زباله خوار می تواند از آن برای مانور دادن در مدار زمین و گردآوری زباله های بیشتر بهره بگیرد. البته این راه حل نواقصی هم دارد. از جمله این که نیروی رانش تولید شده به جنس زباله ها‏، میزان یونیزه شدن آنها و چگالی زباله های جمع آوری شده بستگی دارد. علاوه بر این با توجه به این که شیوه مورد بحث تنها نیروی رانشی تولید می کند، فضاپیمای زباله خوار به یک منبع انرژی دیگر که می تواند خورشیدی باشد یا هسته ای، نیاز دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: hngn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.