بیگ بنگ: محققان برای اولین بار، آنچه برای انتقال ایمن اطلاعات کوانتومی(quantum teleportation) مورد نیاز است را به طور دقیق معرفی‌ کردند؛ این پدیده معروف به تاثیر شبح وار کوانتومی، نخستین بار توسط آلبرت اینشتین و اروین شرودینگر ارائه شد.

QuantumTeleport_web_1024به گزارش بیگ بنگ، قبل از این که خیلی‌ هیجان زده شوید، باید گفت متأسفانه این به معنی‌ توانایی انتقال یا تله پورت انسان، مانند آنچه در فیلم سفرهای ستاره ای(Star Trek)دیده ایم، نیست. در عوض این تحقیق انتقال داده به فواصل طولانی‌ را با استفاده از درهم تنیدگی کوانتومی ممکن خواهد کرد. در این فرایند امکان انتقال داده بدون کوچکترین نفوذ فراهم شده و به شکل‌گیری شبکه‌های اطلاعاتی غیر قابل هک کمک خواهد کرد.

تله پورت کوانتومی فرآیندی نیست که به تازگی کشف شده باشد؛ محققان تعداد زیادی از این نوع انتقال های داده را با موفقیت به انجام رسانده اند، اما تاکنون نتوانسته بودند راهی‌ برای جلوگیری از لو رفتن داده در مسیر انتقال پیدا کنند. به گفته ی مارگارت رید، یکی‌ از محققان دانشگاه سویینبرن در سیدنی: « تله پورت کوانتومی مانند یک ماشین فاکس پیشرفته عمل می‌کند، به طوری که حالت کوانتومی از یک مکان به مکان دیگر منتقل شده می شود.»

او در ادامه می‌گوید: « فرض می‌کنیم `الیس ` فرایند انتقال را با کدگذاری حالت کوانتومی در مکان اول (مبدأ) شروع می‌کند، در نتیجه ی این کدگذاری، او میتواند با ` باب ` در مکان دوم(مقصد)، جایی‌ که امکان تولید کپی این حالت کوانتومی هست، از طریق تلفن یا اینترنت ارتباط برقرار کند. مشکل اینجاست که اگر همهٔ آنچه که برای انجام این فرایند لازم است به خوبی‌ فراهم نشود، حالت کوانتومی در مقصد (مکانی که باب در آن هست)محو و نامفهوم خواهد شد.»

Quantumامروزه محققان ثابت کرده اند که به منظور رفع این مشکل، آلیس و باب ( یا هر فرد دیگری که بخواهد پیامی از این طریق منتقل کند) باید از نوع خاصی‌ از درهم تنیدگی کوانتومی معروف به آزمایش فکری اینشتین_پولدوسکی_روزن( آزمایش فکریEPR ) استفاده کند. به گفته ی مارگارت رید: « زیبایی مکانیک کوانتومی در این است که در طی‌ این فرایند، تنها یک نفر( دریافت کنندهٔ اصلی‌) میتواند داده و پیام ارسالی‌ را به درستی‌ دریافت کند و هر شخص ِ دیگری بعنوان نفوذی قادر نیست این پیام را دریافت نماید.»

در این حالت، یک ذره ی درهم تنیده شده میتواند اثر آنی روی ذره ی دیگر که در فاصلهٔ دورتر قرار دارد، داشته باشد. در واقع دو ذره به عنوان یک سیستم عمل می‌کنند و جدای از فاصله آنا با یکدیگر ارتباط بر قرار می کنند. محققان، به مطالعات خودشان در این زمینه به منظور کشف راه‌های قابل اعتمادتری برای استفاده از درهم تنیدگی کوانتومی ادامه می دهند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.