بیگ بنگ: دو گروه مجزا از دانشندان در برخورد‌ دهنده بزرگ هادرون موفق به شناسایی نشانه‌هایی از ذرات بنیادین جدیدی در طبیعت شده‌اند، ذراتی که احتمال داده می‌شود نسخه‌هایی سنگین‌تر از بوزون هیگز باشند.

picبراساس گزارش ساينس‌الرت به نقل از همشهری، برخورد‌دهنده بزرگ هادرون پس از وقفه‌اي دو ساله، از ماه ژوئن فعاليت خود را در زمينه برخورد دادن ذرات به يكديگر، از سر گرفت اما اين‌بار سطح انرژي برخورد‌ها به 13 تريليارد الكترون ولت رسيد، يعني دو برابر سطح انرژي كه از آن در كشف بوزون هيگز استفاده شد. از آن زمان به بعد ردياب‌هاي دو آشكارساز‌ اطلس و CMS در جهش‌هايي را در سطح خاصي از انرژي، سطح 750 گيگا الكترون ولتي، ثبت كردند.

نشانه‌هاي ذرات جديد كه در بقاياي به جا مانده از برخورد دو پروتون به يكديگر كشف شده‌اند، مي‌توانند نشاني از وجود ذره‌اي كاملا جديد و شبيه به بوزون هيگز باشند كه 12 برابر سنگين‌تر هستند. به گفته محققان با درنظر گرفتن تمامي عوامل آماري،‌ احتمال اتفاقي بودن جهش مشاهده شده در داده‌‌هاي اطلس يك در 94 است كه شايد براي اعلام يك كشف جديد كافي نباشد، اما كشف جهشي مشابه در داده‌هاي CMS در نقطه و سطحي مشابه از انرژي باعث ترديد شده‌است.

LHCاگرچه در داده‌‌هاي اطلس 40 جفت پروتون بالاتري از عدد پيش‌بيني شده در مدل استاندارد فيزيك كشف شده‌است و در CMS تعداد اين جفت‌ها به 10 كاهش يافته‌است. از اين رو با درنظر گرفتن اين موضوع كه اين اطلاعات از ميان 400 تريليون برخورد پروتوني به دست آمده‌اند،‌ مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه ذرات جديد يا ذراتي بسيار نادرند كه تحت شرايطي بسيار غيرعادي و دشوار خلق مي‌شوند، يا اصلا وجود ندارند. براي تاييد يا رد اين يافته دانشمندان به گردآوري داده‌ةاي بيشتر و تجزيه و تحليل دقيق‌تر نياز دارند و انتظار مي‌رود نتيجه اين مطالعات تا 6 ماه ديگر مشخص شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه