بیگ بنگ: ستاره‌شناسان ژاپنی برای نخستین بار سوسوی کمرنگی از نور مرئی را در یک سیاهچاله نزدیک مشاهده کرده‌اند و مدعی هستند که هر کسی با یک تلسکوپ معمولی 20 سانتیمتری می‌تواند این نور را مشاهده کند.

Black hole_0به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، محققان این امواج نوری را از سیاهچاله V404 Cygni واقع در صورت‌فلکی ماکیان مشاهده کردند که در ژوئن 2015 از خواب 26 ساله بیدار شده بود. محققان در مجله نیچر گزارش کردند که امواج نوری طی دو هفته از سمت این سیاهچاله قابل مشاهده بودند و جرقه‌های نور آن از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می‌انجامیدند.

529028a-f1این سیاهچاله که یکی از نزدیکترین‌ها به زمین است، دارای یک ستاره شریک است که تا حدودی از خورشید کوچکتر است. این دو جسم در فاصله ی حدود 7800 سال نوری از زمین هر شش و نیم روز یکبار دور هم می‌چرخند. سیاهچاله‌های دارای ستاره نزدیک می‌توانند هر چند دهه یکبار مجددا از خواب بیدار شده و نور تولید کنند. در V404 Cygni، کشش گرانشی بر روی ستاره شریک به قدری قدرتمند بود که ماده را از سطح آن به سمت خود کشید. این ماده در نهایت به داخل سیاهچاله کشیده شده و انفجاری از تابش را منتشر کرد. تاکنون جرقه‌های مشابه تنها به شکل نورهای شدید پرتو ایکس و گاما مشاهده شده بود.

black-hole-visible-light-detection-illustrationدر روز 15 ژوئن 2015 (25 خرداد) یک آشکارساز پرتو گاما بر روی تلسکوپ سوئیفت ناسا نخستین علائم از یک انفجار را از این سیاهچاله مشاهده کرد. در پی این رویداد دانشمندان ژاپنی یک تلاش جهانی را برای چرخاندن تلسکوپ‌های نوری به سمت این سیاهچاله آغاز کردند. سوسوی نور زمانی تولید می‌شود که پرتوهای ایکس منتشر شده در حین افتادن ماده در سیاهچاله، ماده باقیمانده را گرم می‌کنند. یافته‌های این تحقیق در نشست سالانه انجمن نجوم آمریکا در فلوریدا ارائه شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: iflscience.com , space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.